لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

تشکر «ویژه» خامنه‌ای از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که قوانین انتخابات ایران در همه مراحل «خوب و معقول» است و هیچ «بن‌بستی» نیز وجود ندارد
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که قوانین انتخابات ایران در همه مراحل «خوب و معقول» است و هیچ «بن‌بستی» نیز وجود ندارد
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رای شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را «قانون» و «فصل‌الخطاب» نامید و به‌طور ویژه از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده است به دلیل تمکین به قانون تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای خامنه‌ای که روز چهارشنبه، هشتم خرداد، در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کرد، گفت که قوانین انتخابات ایران در همه مراحل «خوب و معقول» است و هیچ «بن‌بستی» نیز وجود ندارد.

به گفته او، روند انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تا اینجای کار بر اساس قانون بوده، و داوطلبان انتخابات نیز در مصاحبه‌های خود، حتی بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها بر تمکین از قانون تاکید کرده‌اند.

وی افزود: «باید از همه آنها، به‌ویژه کسانی که احراز صلاحیت نشدند، تشکر و قدردانی کرد... ممکن است ما از قانون هم ناراضی باشیم، اما تمکین ما در مقابل قانون، موجب فصل‌الخطاب شدن قانون می‌شود.»

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که موج انتقادات از تصمیم شورای نگهبان درباره رد صلاحیت نامزدهای شاخص انتخابات هنوز ادامه دارد.

شورای نگهبان ایران در این دوره انتخابات ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفندیار رحیم‌ مشایی، مشاور رئیس جمهور ایران، اکبر اعلمی و قاسم شعله‌سعدی، نمایندگان سابق مجلس، منوچهر متکی، محمدسعیدی‌کیا، محمد شریعتمداری و علی فلاحیان، وزرای سابق ایران، علیرضا زاکانی، نماینده کنونی مجلس، و تعداد دیگری از چهره‌های سرشناس را رد صلاحیت کرد.

در این میان به‌ طور خاص زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله روح الله خمینی، و علی مطهری، نماینده مجلس، از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرده‌اند که به منظور بازگرداندن اکبر هاشمی رفسنجانی از اختیارات ویژه خود و «حکم حکومتی» استفاده کند.

نظیر چنین درخواستی را محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، نیز در رابطه با اسفندیار رحیم‌ مشایی مطرح کرده است.

اما آقای خامنه‌ای این درخواست‌ها را همچنان نادیده گرفته است تا امروز که از ضرورت تمکین به رای شورای نگهبان سخن می‌گوید.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان امروز خود به مسئله گمانه‌زنی‌ها در مورد حمایت‌های او از یک نامزد خاص اشاره کرد که در روزهای اخیر موضوع بحث و نظر در رسانه‌ها و میان فعالان سیاسی و اجتماعی بوده است.

گفته می‌شود علی خامنه‌ای از نامزدی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در این دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند، اما او چنین گفته‌ای را تکذیب می‌کند.

آقای خامنه‌ای گفت: «این حرف‌ها همیشه بوده و واقعیت هم ندارد، زیرا کسی نمی‌داند که رهبری به چه فردی رأی خواهد داد.»

او در نهایت تاکید کرد که «مانند بقیه مردم یک رای بیشتر ندارد» و این‌ که صحبت درباره رای و نظر رهبر جمهوری اسلامی «تبلیغ دشمنان» است.

در انتخابات دو دوره گذشته ریاست جمهوری ایران نیز بحث‌های بسیاری درباره حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از محمود احمدی‌نژاد وجود داشت، تا آنجا که مهدی کروبی، رئیس پیشین مجلس ایران، پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ تلاش کرد در نامه‌ای سرگشاده مواردی از «دخالت‌های» آقای خامنه‌ای در انتخابات به نفع محمود احمدی‌نژاد را شرح دهد.

با این حال آقای خامنه‌ای چنین اتهاماتی را همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG