لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

آمریکا تحریم فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران را لغو می‌کند


وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی گفت از امروز مجوز لغو تحریم‌ها صادر می‌شود
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی گفت از امروز مجوز لغو تحریم‌ها صادر می‌شود
معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفته است، واشینگتن تحریم فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران را لغو می‌کند و در پی برداشتن تحریم‌های غذایی و دارویی نیز‌ هست.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۸ خرداد به بی‌بی‌سی فارسی گفت از امروز (پنج‌شنبه) مجوز لغو تحریم‌ها صادر می‌شود و این راه فروش قانونی وسایل ارتباطی را به ایران هموار می‌کند.

به گفته این مقام رسمی ایالات متحده، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد جلوی ایجاد دیوار ارتباطی دور ایران گرفته شود. همین باعث شده است تا به گفته خانم شرمن این تحریم‌ها لغو شوند.

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید این تصمیم، موانع استفاده از تکنولوژی ارتباطی بهتر و سریعتر را -چه از نرم‌افزار و چه سخت‌افزار- از پیش رو بر می‌دارد.

این مقام رسمی آمریکا در گفت‌وگوی خود با بی‌بی‌سی فارسی بر «حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای» تاکید کرده و می‌گوید «این چیزی‌ست که ایران با رفع نگرانی‌های بین‌المللی حق دسترسی به آن را خواهد داشت».

آمریکا و کشورهای غربی معتقدند، ایران در برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. تهران این اتهامات را رد می‌کند؛ در عین حال هنوز به خواست شورای امنیت سازمان ملل در مورد تعلیق آن بخش از برنامه‌هایش که ظن نظامی بودن آنها می‌رود، عمل نکرده است. این موضوع تحریم‌هایی را برای آن کشور هم در سطح جهانی در پی داشته است و هم به شکلی جداگانه از سوی کشورهایی مانند آمریکا یا اعضای اتحادیه اروپا.

اما تحریم‌های نرم‌افزای و سخت‌افزاری لوازم ارتباطی تنها بخشی از تحریم‌هایی که برنامه اتمی ایران به همراه داشته، نیست.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا دو سال پیش به شرکت های فروش محصولات وفن‌آوری‌های اینترنتی هشدار داده بود هرگونه ارائه خدمات و ابزار سرکوبگری به دولت‌های خودکامه خاورمیانه و دولت‌های غیردموکراتیکی که «دست به سرکوب مردم خود می‌زنند»، خودداری کنند.

تحریم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طی سال‌های گذشته ابعاد وسیعتری به خود گرفت.

اندکی پس از گفته‌های خانم کلینتون شرکت نوکیا زیمنس که از مهم‌ترین شرکای مخابرات ایران بود، تصمیم گرفت همکاری‌های جدید خود را با ایران متوقف کند.

از نمونه‌های تازه‌تری که دامنه این بخش از تحریم‌ها را نشان می‌دهد، تصمیم اخیر سامسونگ برای قطع دسترسی کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های تلفن‌های آن شرکت است.
XS
SM
MD
LG