لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

مرگ یک معترض در ترکیه؛ اردوغان از احتمال توطئه خارجی خبر داد


 میدان تقسیم ۲۸ مه
میدان تقسیم ۲۸ مه
اتحادیه پزشکان ترکیه دوشنبه ۱۳ خردادماه تایید کرد که «محمد آیوالی تاش» فعال سیاسی ۲۰ ساله و عضو حزب چپگرای «همبستگی سوسیالیست» در جریان اعتراض‌های اخیر توسط یک خودرو زیر گرفته شده و فوت کرده است. این نخستین مورد از مرگ یک معترض است که به تایید ‌می‌رسد.

به گزارش روزنامه حریت، گفته می‌شود که صاحب خودرو به رغم هشدار‌ها به طرف تظاهرکنندگان حرکت کرده و این فعال سیاسی را به زیر گرفته است. هنوز گزارشی درباره عمدی یا تصادفی بودن این حادثه منتشر نشده است.

تظاهرات علیه تخریب پارک «گزی» در میدان تقسیم استانبول از هفته گذشته با مداخله خشن پلیس سرکوب آغاز شد و به سرعت به دیگر شهرهای مهم ترکیه کشیده شد.

اعتراض،گاز فلفل، گاز اشک‌آور و آبپاش‌
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:43 0:00

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز دوشنبه با حمایت از طرح تخریب پارک و ساخت یک مرکز تجاری در این محل، گفت که این پروژه از دو سال قبل اعلام شده بود، بدون آنکه واکنشی در پی داشته باشد؛ نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید اعتراض‌ها بیش از آنکه به خاطر محیط زیست باشد، برخاسته از جنگ ایدئولوژیک احزاب مخالف علیه حزب حاکم است.

به گفته وی، قرار نیست درختان پارک بریده شود، بلکه از ریشه درآورده و در جای دیگر کاشته خواهد شد.

اعتراضات یک هفته گذشته که هم‌اکنون برخی اتحادیه‌های کارگری و سوسیالیستی نیز به آن پیوسته‌اند، ۱۴۸۰ نفر زخمی برجای گذشته و به گزارش روزنامه حریت، وضعیت چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است. پلیس از گاز فلفل، گاز اشک‌آور و آبپاش‌ برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرده است.

اتحادیه پزشکان ترکیه از دولت خواسته‌اند که به سرعت دستور عقب‌نشینی نیروهای پلیس صادر کند.

در این میان، اردوغان طی سخنانی که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی کشور، تی آر تی، پخش شد از دستور خود به نیروهای امنیتی برای بررسی نقش احتمالی سرویس‌های امنیتی خارجی در دامن زدن به اعتراضات خبر داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

وی گفت که «اعتراض‌ها به معنی بهار ترکی» نیست، چرا که وی حمایت ۵۰ درصدی رای‌دهندگان را دارد و کاملا دموکراتیک قدرت را در دست گرفته است و اکثریت کشور از وی حمایت می‌کنند.

اما، عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در اقدامی خلاف انتظار روز دوشنبه با اعلام اینکه «صدای مردم شنیده شد» گفت که «دموکراسی فقط انتخابات نیست، بلکه دادن حق اعتراض به مخالفان نیز جزئی از دموکراسی است».

در این میان، کاخ سفید برای دومین بار طی دو روز گذشته هشدار داد که آمریکا نگران خشونت‌ها در ترکیه است و طرفین دعوا را به خویشتنداری دعوت کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز دوشنبه اعلام کرد که این کشور نگران اعمال زور توسط نیروهای امنیتی و پلیس در جریان تظاهرات ترکیه است و از طرفین دعوت می‌کند که از اعمال تخریب و خشونت پرهیز کنند.

در همین زمینه شبکه تلویزیونی سی ان ان ۱۳ خرداد ماه گزارش داد که مجمع اتحادیه‌های ترکیه با ۲۴۰ هزار عضو نیز دوشنبه رسما موضع خود علیه اردوغان را که طی ۱۰ سال گذشته قدرت را در اختیار دارد، اعلام کرد.

سی ان ان و روزنامه حریت با اشاره به ادامه تظاهرات‌ در ترکیه گزارش‌ داده‌اند که این برای نخستین بار طی ۱۰ سال گذشته است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با چنین اعتراضات گسترده‌ای مواجه شده است. تاکنون دست كم ١٧٠٠ نفر در ناآرامی‌های ترکیه بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG