لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

بازداشت حدود هزار معترض در ترکیه


استفاده از گاز اشک آور علیه معترضان در استانبول.
استفاده از گاز اشک آور علیه معترضان در استانبول.
درگیری معترضان با پلیس در ترکیه روز یک‌شنبه ۱۲ خرداد وارد سومین روز خود شد و گزارش‌ها حاکی است که پلیس این کشور طی این درگیری‌ها ۹۳۹ نفر را در بیش از ۴۸ شهر در سراسر کشور بازداشت کرده است.

خبرگزاری فرانسه خبر داد که پلیس بامداد یک‌شنبه ناچار به عقب‌نشینی از میدان تقسیم در استانبول شد و هزاران معترض با ورود به این میدان «موفقیت» خود علیه پلیس را در این میدان جشن گرفتند.

تظاهرات و اعتراض در ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:02 0:00

میدان تقسیم به خاطر وجود بنای یادبود جمهوری در آن، برای بسیاری از مردم ترکیه نمادی از سکولار بودن کشور است، و طرح‌های دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان برای ایجاد تغییرات در ساختار این میدان انگیزه شروع اعتراضات از هفته گذشته شده است.

این اعتراض‌ها از استانبول به آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه سرایت کرده و بنا بر گزارش‌ها سرکوب این اعتراضات که با پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از خودروهای آب‌پاش همراه بوده حدود هزار مجروح برجای گذاشته است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، پلیس در آنکارا گلوله‌های لاستیکی به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده و استفاده گاز اشک‌آور علیه معترضان بسیار گسترده بوده است.

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، گفته است که اعتراضات «به درجه نگران‌کننده‌ای» رسیده و از هر دو طرف خواسته است تا از خود خویشتنداری نشان دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:55 0:00
لینک مستقیم

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز شنبه پذیرفت که برخی از روش‌های سرکوب اعتراضات ازجمله استفاده از گاز فلفل «اشتباه» بوده‌است اما تأکید کرد که دولتش پروژه ساخت‌وساز در فضای اطراف میدان تقسیم را دنبال خواهد کرد.

اردوغان در یک نطق تلویزیونی گفت که «پلیس دیروز در محل حضور داشت، امروز هم بود، و فردا هم حضور خواهد داشت. نمی‌توان اجازه داد که گروه‌های حاشیه‌ای به راحتی در میدان تقسیم جولان بدهند.»

اعتراض‌ها در استانبول، دوشنبه هفته گذشته، پس از آن آغاز شد که دولت برخی از درخت‌های پارک «گِزی»، در میدان تقسیم را از ریشه درآورد. معترضان نگران آن هستند که دولت برنامه‌هایی را برای ساخت مسجدی بزرگ در محوطه میدان تقسیم اجرا کند.

معترضان دولت را متهم می‌کنند که به طور فزاینده به سمت محافظه‌کاری و تمامیت‌خواهی حرکت می‌کند و از آن جمله به قانون جدید مربوط به استفاده از مشروبات الکلی اشاره می‌کنند.

دولت ترکیه هفته گذشته قانون جدیدی را ارائه داد که بر اساس آن فروش و تبلیغ مشروبات الکلی محدود می‌شود و رجب طیب اردوغان با دفاع از این قانون تمامی کسانی که از این مشروبات استفاده می‌کنند را «الکلی» لقب داد.

معترضان هم‌چنین رجب طیب اردوغان را متهم می‌کنند که در تمامی جنبه‌های زندگی شخصی مردم دخالت می‌کند و از آن‌جمله به اظهارات او در مورد برنامه تنظیم خانواده اشاره می‌کنند؛ اردوغان در سخنرانی‌های خود از مردم ترکیه خواسته است که کمتر از سه فرزند به دنیا نیاورند.

ترکیه تحت دولت اردوغان دوره رونق اقتصادی را تجربه می‌کند و حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» آقای اردوغان در مناطق روستایی و محلات مذهبی از پشتیبانی زیادی برخوردار است.
XS
SM
MD
LG