لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

دومین کشته در تظاهرات ترکیه؛ پیوستن اتحادیه کارگری به اعتراضات


میدان تقسیم استانبول، کانون اصلی آغاز اعتراضات.
میدان تقسیم استانبول، کانون اصلی آغاز اعتراضات.
در ادامه اعتراضات ترکیه، یکی از کنفدراسیون‌های اصلی اتحادیه‌های کارگری این کشور نیز به این اعتراضات پیوسته و اعلام کرد که از روز سه‌شنبه، ۱۴ خرداد، اعتصابی دو روزه را آغاز می‌کند.

در همین روز خبر رسید که جوانی ۲۲ ساله نیز در جریان تظاهرات در جنوب ترکیه کشته شده است.

اعتراضات اولیه به تخریب فضای سبز میدان تقسیم استانبول و پارکی در اطراف آن انجام شده بود که به مرور با حضور گروه‌های مختلف به اعتراض علیه دولت رجب طیب اردوغان تبدیل شد.

ادامه تظاهرات ضد دولتی در استانبول
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

معترضان بر این باورند که دولت اردوغان که ۱۰ سال است قدرت را در دست دارد می‌کوشد رفته‌رفته چارچوبی محافظه‌کار و اسلامی را بر نظام سکولار ترکیه تحمیل کند. دولت اردوغان در آخرین تصمیم خود، هفته گذشته اعلام کرد که فروش مشروب الکلی نیز در ترکیه محدود می‌شود.

خبرگزاری نیمه‌رسمی آناتولی ترکیه خبر می‌دهد که اعتراضات هم‌اینک ۶۷ استان از ۸۱ استان ترکیه را در برگرفته‌ است.

پس از چندین روز اعتراض گسترده و ناآرامی، بامداد سه‌شنبه عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، جلسه‌ای را با بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه، برگزار کرد و آقای آرینچ پس از این دیدار در نشستی خبری گفت که دولت ترکیه «به سبک زندگی همه شهروندان کشور احترام می‌گذارد».

وی اظهار داشت: «ثروت اصلی ترکیه همین تفاوت‌هاست و دولت ما به سبک زندگی متفاوت احترام می‌گذارد و به مسائل آن بی‌تفاوت نیست.»

معاون آقای اردوغان در ادامه سخنانش از «خشونت پلیس علیه شهروندانی که در اعتراضات اولیه مرتبط با نگرانی‌های زیست‌محیطی دخیل بودند» عذرخواهی کرد.

دومین قربانی اعتراضات

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر استانداری استان خَتای واقع در جنوب ترکیه روز سه‌شنبه خبر داد که مردی ۲۲ ساله که در جریان تظاهرات شهر انتاکیه تیر خورده بود پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

استانداری ختای در خبر خود گفته است که این تظاهرکنندگان بوده‌اند که به سوی پلیس شلیک کرده‌اند و مرگ این جوان نیز «ممکن است» توسط گلوله‌های معترضان صورت گرفته باشد.

این دومین قربانی اعتراضات ترکیه است که از هفته پیش آغاز شده‌ است؛ روز دوشنبه یک فعال سیاسی ۲۰ ساله و عضو حزب چپ‌گرای «همبستگی سوسیالیست» در جریان اعتراض‌ها توسط یک خودرو زیر گرفته شده و جان باخت.

پیوستن اتحادیه کارگری به اعتراضات

روز دوشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که کنفدراسیون اتحادیه‌های کارکنان بخش عمومی ترکیه که کنفدراسیونی چپ‌گرا با ۲۴۰ هزار عضو است نیز از این روز به اعتراضات پیوسته است.

این کنفدراسیون اعلام کرده‌ است که از دوشنبه اعتصابات «هشداردهنده» دوروزه‌ای را علیه آن چه «فاشیسم» دولت اردوغان نامیده آغاز می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها، تظاهرکنندگان در استانبول با اشاره به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، شعارهای «طیب استعفا بده» و «دوش به دوش هم علیه فاشیسم» سر داده‌اند.

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه گزارش داد که خشونت پلیس در سرکوب معترضان هم‌اینک ابعادی بی‌سابقه به خود گرفته است.

انجمن پزشکی ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که تنها در درگیری‌های روزهای یک‌شنبه و دوشنبه پلیس با معترضان دست‌کم ۳۱۹۵ نفر زخمی شده‌اند که حال ۲۶ نفر از آنها وخیم گزارش شده‌ است.

خبرهای پیش از این از بازداشت حدود هزار نفر در روزهای اولیه اعتراضات حکایت دارد.

رجب طیب اردوغان طی سخنانی که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد از دستور خود به نیروهای امنیتی برای بررسی نقش احتمالی سرویس‌های امنیتی خارجی در دامن زدن به اعتراضات خبر داد.
XS
SM
MD
LG