لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

آمريکا: با راه اندازی راکتور آب سنگین اراک عميقا مشکل داريم


ژوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
ژوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
ايالات متحده آمريکا روز چهارشنبه، ۱۵ خرداد ماه، از برنامه ايران برای راه‌اندازی راکتور آب سنگين اراک در سال ۲۰۱۴ ابراز نگرانی کرد و با اشاره به عدم همکاری ايران با آژانس برای ارائه نقشه اين راکتور گفته است که با اين مسئله «عميقا مشکل داريم».

جوزف مک مانوس، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، به نشست شورای حکام آژانس گفته است: «ما عميقا با اين مسئله مشکل داريم که ايران اعلام کرده است تکمیل راکتور آب سنگين «آی آر- ۴۰» در اراک احتمالا در اوايل سال ۲۰۱۴ پایان خواهد یافت، آن هم در حالی که هنوز از ارائه اطلاعات مربوط به طراحی اين راکتور خودداری می‌کند».

وی به مقررات آژانس اشاره کرد که اعضاء را ملزم می سازد تا این نهاد ناظر سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته ای در جهان را در جريان ساخت تاسيسات اتمی خود قرار دهند و اطلاعات جزئی درباره آن را هر چه سريعتر به آژانس ارائه کنند.

مک مانوس تصريح کرد که «امتناع ايران از التزام به اين مقررات ابتدايی اين گمان را بوجود می‌آورد که احتمالا اين کشور بار ديگر در حال فعاليت‌های مخفی هسته ای است».

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات‌های غربی و کارشناسان هسته‌ای می‌گويند که اين مرکز هسته‌ای توانايی آن را دارد که از طريق فرآوری مجدد سوخت مصرفی، پلوتونيم مورد نياز برای ساخت جنگ افزار هسته‌ای را نيز توليد کند. ايران می‌گويد که چنين قصدی ندارد و هدف از راه‌اندازی اين مرکز توليد ايزوتوپ های کشاورزی و پزشکی است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ايران خواسته است تا فورا نقشه‌های طراحی شده برای اين راکتور را در اختيار آن قرار دهد و هشدار داده است که در غير اين صورت بر توان بازرسی آژانس برای نظارت موثر بر اين سايت هسته‌ای تاثير منفی خواهد گذاشت.

به گفته کارشناسان، راکتورهای آب سنگين، اورانيوم طبيعی مصرف می‌کنند و پسمانده سوختی آنها پلوتونيوم ۲۳۸ است که در صورت فرايند، می‌تواند به عنوان مواد انفجاری در بمب‌های اتمی مورد استفاده قرار گيرد.

خبرگزاری رويترز پيشتر در گزارشی نوشته بود که کارشناسان غربی و اسرائيل برنامه زمانی راه اندازی راکتور آب سنگين اراک را به دقت زير نظر گرفته و می‌گويند هرگونه عمليات احتمالی عليه اين پايگاه بايد ترجيحاً پيش از بهره‌برداری از آن به مرحله اجرا در آيد، چرا که در غير اين صورت امکان نشت راديواکتيو در منطقه وجود خواهد داشت.

ايران به دليل برنامه هسته‌ای خود هدف تحريم‌های شديد سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا قرار گرفته است و آژانس بين‌المللی نيز اعلام کرده که روند مذاکره با ايران برای شفاف سازی برنامه هسته ای خود در يک دور باطل افتاده است.
XS
SM
MD
LG