لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

آمانو: مذاکرات هسته‌ای با ایران به صورت دور باطل درآمده است


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۳ خرداد گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به صورت یک «دور باطل» در آمده و از ایران خواست که فوراً اقدام به همکاری بیشتر با آژانس بکند.

ایران و آژانس تاکنون چندین دور از مذاکرات ناکام هسته‌ای را برگزار کرده‌اند و به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو که روز دوشنبه در آغاز نشست شورای حکام آژانس در وین سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: «راستش را بخواهید الان مدتی است که مذاکرات ایران و آژانس وارد دور باطلی شده‌است.»

وی در ادامه افزود: «این روش درستی برای رسیدگی به موضوعاتی که تا این اندازه برای جامعه بین‌الملل و خود ایران اهمیت دارد نیست.»

یوکیا آمانو اضافه کرد که «باید بدون تأخیر بیشتر به نتایج ملموسی برسیم تا از این طریق اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران دوباره جلب شود.»

نشست شورای حکام آژانس که روز دوشنبه با شرکت ۳۵ کشور آغاز شده تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و یکی از منابع دیپلماتیک روز دوشنبه به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت که بحث در مورد گزارش سه‌ماهه برنامه هسته‌ای ایران یکی از دو محور اصلی این نشست خواهد بود.

این منبع افزوده است که در این نشست، به‌جز گزارش اصلی، قرار است یوکیا آمانو نیز گزارشی مربوط به نتایج به‌دست آمده از مشاهدات و بررسی‌های جدید کارشناسان آژانس از برنامه هسته‌ای ایران ارائه بدهد.

به نوشته ایتارتاس، این مشاهدات و بررسی‌ها بیشتر مربوط به «افزایش چشمگیر اخیر منابع و مواد» مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است.

آژانس هم‌چنان خواهان بازرسی از سایت پارچین در نزدیکی تهران است که به باور آژانس ممکن است آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی در آن انجام شده باشد. ایران با رد این مطلب از دسترسی آژانس به این سایت جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آمانو روز دوشنبه در وین در این باره به خبرنگاران گفت که فعالیت‌های گسترده ایران در پایگاه نظامی پارچین ممکن است باعث «پاک‌سازی کامل تمامی شواهد» تحقیقات ساخت سلاح اتمی در این محل شده باشد.

وی در این باره افزود: «از آنجا که فعالیت‌های گسترده (در پارچین) بر توان راستی‌آزمایی ما تأثیر منفی گذاشته اگر هم‌اینک دسترسی هم به ما داده شود شاید دیگر در آنجا چیزی یافت نشود.»

شورای امنیت با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

روز دوشنبه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که به نمایندگی از سوی گروه پنج به‌علاوه یک با ایران مذاکره می‌کند، گفت که مسیر افزایش تحریم‌ها علیه ایران برگشت‌ناپذیر نیست.

وی که با خبرگزاری ایتارتاس گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت که «همیشه گفته‌ایم تحریم‌ها برگشت‌ناپذیر نیستند و این کاملاً بستگی به ایران دارد که بخواهد مذاکرات معنی‌داری انجام دهد یا نه، مذاکراتی که نسبت به ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اعتمادسازی کند.»
XS
SM
MD
LG