لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۸

تأکید آژانس بر «احتمال پاک شدن تمامی آثار هسته‌ای در پارچین»


هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر از شکست دهمین دور از مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داده بود.
هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر از شکست دهمین دور از مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داده بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با توجه به «پاکسازی‌های» صورت گرفته در پارچین، امکان دارد بازرسان آژانس حتی در صورت دسترسی به سایت، شواهدی دال بر صورت گرفتن آزمایش هسته‌ای نیابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شماری از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس، روز چهارشنبه، هشتم خردادماه، در جلسه‌ای محرمانه در وین، با نشان‌ دادن تصاویر ماهواره‌ای جدیدی از پایگاه پارچین، این احتمال را مطرح کرده است که به دلیل «پاکسازی‌های» صورت گرفته، دیگر نتوان اثراتی از مواد هسته‌ای در پارچین یافت.

دو دیپلمات حاضر در این جلسه گفته‌اند که این نخستین بار است که آقای ناکارتس چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند.

آژانس مظنون است که ایران سال ۲۰۰۳ در این پایگاه تحقیقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی صورت داده و حال مشغول پاکسازی این محل است. ایران همواره این اظهارات را رد کرده است.

در همین زمینه، آژانس در آخرین گزارش خود ‌آورد: «فعالیت‌های چشمگیری که در راستای تغییر شکل پارچین صورت گرفته است، آژانس را بیش از پیش نگران می‌کند.»

علیرغم تأکید بر در جریان بودن «پاکسازی» در پارچین، بازرسان آژانس همچنان خواهان بازدید از این مرکز هستند و معتقدند که هنوز هم احتمال دارد بتوان آثار آزمایش‌های هسته‌ای را در این مرکز بیابند. کارشناسان نیز می‌گویند پاکسازی کامل آثار هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

در این خصوص همچنین یک دیپلمات ارشد غربی هفته گذشته گفت که احتمال پاک شدن تمامی شواهد هسته‌ای کم است.

آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که پاکسازی «شدید» پارچین از ژانویه سال ۲۰۱۲ (۱۷ ماه پیش) آغاز شده است.

یک منبع آگاه غربی که فعالیت‌های پارچین را زیر نظر دارد هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران در چند وقت اخیر «خرده سنگ‌هایی» از پارچین را در دریاچه‌های اطراف مدفون کرده است.

ایران می‌گوید هیچ‌گاه دست به آزمایش هسته‌ای نزده است و در عین حال با تأکید بر این‌که پارچین یک سایت نظامی‌ است، می‌گوید آژانس حق ندارد خواهان بازدید از این محل شود.

تهران با این‌حال تأکید کرده است که بازدید از پارچین، می‌تواند در قالب یک «رویکرد ساختاری» صورت بگیرد. آژانس اما خواستار بازدید هرچه سریعتر این مرکز است و می‌گوید این نگرانی وجود دارد که ایران با تأکید بر «رویکرد ساختاری»، که هنوز آژانس و تهران نتوانسته‌اند بر سر آن به توافق برسند، می‌خواهد محدودیت‌هایی را برای بازرسان آژانس فراهم کند.

آژانس انرژی اتمی در تلاش است ایران را متقاعد کند تا امکان دسترسی بازرسان را به سایت‌های هسته‌ای، اسناد مرتبط و متخصصانی که در برنامه‌ هسته‌ای ایران دست دارند، فراهم کند و در این راستا از زمستان ۱۳۹۰ تا کنون، ۱۰ دوره مذاکره با ایران برگزار کرده است.

پس از برگزاری دهمین دور از مذاکرات که ۲۵ اردیبهشت‌ماه در وین برگزار شد، آژانس از شکست این دور از مذاکرات خبر داد.
XS
SM
MD
LG