لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

آمانو: ایران با آژانس همکاری نمی کند


يوکيا آمانو،‌ مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه اعلام کرد که ايران با اين آژانس در مورد مسايل مربوط به فعاليت های اتمی اش همکاری نمی کند.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس، ‌آقای آمانو گفت که ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای روشن شدن هدف خود از برنامه اتمی اش همکاری ندارد.

او که در انستيتو روابط بين الملل در مسکو سخن می گفت،‌ اشاره کرد که آژانس بين المللی انرژی اتمی نمی داند برنامه اتمی ايران هدف نظامی دارد يا خير.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، پس از برگزاری مذاکرات اتمی با ایران که در مقر آژانس در وین برگزار شد، گفت که بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند.

آقای ناکارتس در ادامه اگرچه بر پایبندی تزلزل‌ناپذیر آژانس به ادامه دادن مذاکرات تأکید کرد، گفت که تلاش‌های آژانس در این زمینه تا کنون ناموفق بوده است و افزود که هنوز زمان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این مذاکرات را «سازنده و فشرده» خوانده است. به گزارش خبرگزاری مهر وی تأکید کرده است: «گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد.»

آژانس انرژی اتمی در تلاش است ایران را متقاعد کند تا امکان دسترسی بازرسان را به سایت‌های هسته‌ای، اسناد مرتبط و متخصصانی که در برنامه‌ هسته‌ای ایران دست دارند، فراهم کند و در این راستا از زمستان ۱۳۹۰ تا کنون، ۱۰ دوره مذاکره با ایران برگزار کرده است.

غرب ايران را متهم می‌کند که به‌دنبال سلاح هسته‌ای است. اتهامی که ايران همواره آن را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG