لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

وزیر دفاع فرانسه خواستار اعمال «تحریم‌هایی قاطعانه» علیه ایران شد


ژان ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه.
ژان ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه.
وزیر دفاع فرانسه روز جمعه ۲۷ اردیبهشت استراتژی هسته‌ای ایران را «راهبرد طفره رفتن و پنهانکاری» نامید و گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید «تحریم‌هایی قاطعانه» علیه ایران اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لو دریان که طی نطقی در موسسه صلح کارنگی در واشینگتن سخن می‌گفت افزود: «با توجه به این‌که ایران در موضع خود انعطافی نشان نمی‌دهد، و در همین حال برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران هم در مسیر افزایش کمی و کیفی حرکت می‌کند، ما نیز مجاز هستیم تا در چارچوب رویکرد دوجانبه تحریم و گفت‌گو، فشارها بر ایران را در ماه‌های پیش‌رو افزایش دهیم.»

بنا بر این گزارش وزیر دفاع فرانسه، در ادامه با اشاره به راهبرد اتمی ایران گفت که: «برای اطمینان یافتن از عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هم‌اینک بیش از هر زمان دیگر، مسئولیت شکست دادن این راهبرد طفره‌روی و پنهانکاری بر شانه ما سنگینی می‌کند.»

آقای لو دریان افزود: «مسئولیتی که به آن اشاره کردم اِعمال تحریم‌های قاطعانه توسط ما و هم‌پیمانان آمریکایی و شرکای اروپایی‌مان [علیه ایران] را توجیه می‌سازد.»

برنامه هسته‌ای ایران با سوء ظن از سوی گروهی از کشورها مواجه شده که آن را پوششی احتمالی برای دست‌یابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار اتمی ارزیابی می‌کنند.

برگزاری جلسات متعددی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی هنوز نتیجه‌ای دربر نداشته و روند افزایش تحریم‌ها علیه ایران نیز نتوانسته جمهوری اسلامی را وادار به توقف برنامه اتمی‌اش کند.

نظر فرانسه در مورد حمله نظامی غرب به رژیم سوریه

وزیر دفاع فرانسه روز جمعه در واشنیگتن هم‌چنین با کارل لِوین، رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آمریکا، دیدار کرده و با در مورد اوضاع سوریه به بحث نشست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارل لوین که از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، خواسته است گزینه حملات نظامی محدود علیه رژیم اسد را در نظر بگیرد به خبرنگاران گفت که ژان ایو لو دریان با این نظر مخالفتی نشان نداد.

آقای لوین در ادامه گفت که «فرانسه ممکن است گزینه‌های نظامی را در نظر بگیرد اما شرط آن این است که نخست تحریم‌هایی که اروپا بر تحویل تسلیحات وضع کرده برداشته شود.»

رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آمریکا گفت که ترجیح وزیر دفاع فرانسه استفاده از گزینه حمله نظامی به سوریه نیست اما وی اعلام کرده که اگر تحریم تسلیحاتی برداشته شود این گزینه نیز قابل بررسی خواهد بود.

درگیری‌های سوریه هم‌اینک ابعاد خشن‌تری به خود گرفته و شمار کشته‌شدگان این نزاع بر اساس آنچه سازمان ملل اعلام کرده به ۸۰ هزار نفر رسیده است. میلیون‌ها نفر نیز در خود سوریه آواره شده‌ و صدها هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

مجمع سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت با صدور قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور بر ضرورت «گذار سیاسی در سوریه» تاکید کرد.

در این قطعنامه آن‌چه اقدام حکومت سوریه در «نقض مستمر حقوق بشر» و «استفاده از سلاح سنگین علیه شهروندان سوریه‌ای» نامیده می‌شود، محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG