لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

سازمان ملل در مورد سوریه قطع‌نامه تازه‌ای تصویب کرد


جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد
جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد
روز چهارشنبه در نشست همگانی سازمان ملل متحد، دومین قطع‌نامه علیه حکومت بشار اسد و با خواست تلاش برای گذار سیاسی در سوریه، با ۱۰۷ رای موافق در برابر ۱۲ رای مخالف به تصویب رسید.

در قطع‌نامه نشست همگانی ملل متحد، «نقض پی‌درپی حقوق بشر به دست حکومت سوریه» و «استفاده این حکومت از سلاح سنگین علیه شهروندان غیرنظامی» به شدت محکوم شده است.

به گزارش شبکه الجزیره، قطر پیش‌نویس اولیه این قطع‌نامه را آماده کرده است و در آن پیش‌نویس نیز تاکید اصلی بر این این دو نکته است.

در این قطع‌نامه نگرانی‌ها در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه نیز گنجانده شده و خواسته شده تا کارشناسان و بازرسان سازمان ملل برای تحقیق در این مورد وارد سوریه شوند.

قطع‌نامه تازه‌ای که علیه حکومت اسد و برای پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی تصویب شده، مانند قطع‌نامه نخست، الزام‌آور نیست.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، گفته است که این قطع‌نامه «بحران را در سوریه بدتر می‌کند» و «مسلح کردن» شورشیان سوری را «مشروعیت می‌بخشد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده می‌گوید این قطع‌نامه از دست یافتن به راه‌حلی سیاسی در سوریه پشتیبانی می‌کند؛ در حالیکه روسیه، که از جمله مخالفان است، آن را «غیرمسئولانه» تاثیرش را «معکوس» می‌داند.

ایران از جمله دیگر کشورهایی بود که به این قطع‌نامه رای مخالف داد و ۵۹ عضو دیگر سازمان ملل نیز به آن رای ممتنع دادند.

نخستین قطع‌نامه این سازمان علیه دولت سوریه در مرداد ماه گذشته با ۱۳۳ رای موافق و ۱۲ رای مخالف به تصویب رسیده بود. با این حساب از شمار کسانی که به این قطع‌نامه رای مثبت داده‌اند کاسته شده، هرچند هیچ تفاوتی در مورد شمار کشورهایی که به آن رای منفی داده‌اند ایجاد نشده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می‌نویسد کاهش رای مثبت و افزایش رای ممتنع در این دومین قطع‌نامه نشان‌دهنده این نگرانی‌ست که ابتکار جدید ممکن است دو طرف درگیر در سوریه را پای میز گفت‌وگویی که آمریکا و روسیه اخیرا پیشنهاد کردند، ننشاند.

آمریکا و روسیه اخیر تلاش‌های تازه‌ای را برای پیدا کردن راه‌حلی در مورد بحران سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور آغاز کرده‌اند.

هفدهم اردیبهشت ماه مقام‌های این دو کشور توافق کردند، برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه مقدمات شکل‌گیری یک گفت‌وگوی بین‌المللی را با حضور هر دو طرف درگیر فراهم کنند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، خواسته است تا این گفت‌وگوها در نخستین فرصت ممکن و تا پایان همین ماه میلادی برگزار شود.

جنگ داخلی سوریه که در پی اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اولیه به دولت بشار اسد و سرکوب این اعتراض‌های آغاز شد، بیش از دو سال است که ادامه دارد.

شمار کشته‌شدگان بر اساس آنچه سازمان ملل اعلام کرده به ۸۰ هزار نفر رسیده است. میلیون‌ها نفر در خود سوریه آواره شده‌ و صدها هزار نفر نیز به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

پای کشورهای دیگر نیز به این بحران کشیده شده است.

در منطقه، ایران که به طور سنتی از حامیان بشار اسد است، از دولت آن کشور حمایت می‌کند در حالیکه عمده کشورهای عربی و ترکیه از مخالفان اسد. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز حضور نیروهایش در سوریه را برای کمک به ارتش آن کشور تایید کرده است. از سوی دیگر بنابر باور عمومی ولی رسما تایید نشده، اسرائیل نیز به برخی از مراکز نظامی سوریه حمله کرده است.
XS
SM
MD
LG