لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

واکنش دیدبان حقوق بشر به تصاویر «خوردن قلب» سرباز ارتش سوریه


دیدبان حقوق بشر می‌گوید که مشخص نیست گروه عمر الفاروق در چارچوب ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کند یا نه
دیدبان حقوق بشر می‌گوید که مشخص نیست گروه عمر الفاروق در چارچوب ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کند یا نه
دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت که از دیدن تصاویر ویدیویی که نشان می‌دهد یکی از فرماندهان شورشیان سوریه «قلب یک سرباز ارتش را می‌خورد» دچار دهشت شده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندی‌پندنت، این نهاد ناظر حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، در بیانیه‌ای، تصاویر ویدیویی یادشده را به ابوسقر، بنیان‌گذار گروه شورشی عمر الفاروق، نسبت داده و آن را محکوم کرد.

این ویدیو نشان می‌دهد که ابوسقر در حالی که به شیعیان علوی فحش می‌دهد، قلب و جگر یک سرباز را از نعش او بیرون کشیده و می‌خورد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که مشخص نیست گروه عمر الفاروق در چارچوب ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کند یا خیر، اما رهبری ائتلاف ملی سوریه و ارتش آزاد سوریه باید تمام تلاش خود را به‌ کار ببندند که هیچ کسی تحت فرماندهی آنها نتواند مرتکب چنین جنایاتی شود.

این نهاد حقوق بشر همچنین از تمام طرف‌ها خواسته است که به هر ترتیبی مانع دسترسی گروه عمر الفاروق به سلاح شوند.

در همین حال ائتلاف ملی سوریه نیز اعلام کرده است که در صورت تایید صحت این تصاویر ویدیویی، به‌شدت آن را محکوم می‌کند.

به گفته این گروه اپوزیسیون، عملی که این تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد در تضاد با اخلاقیات مردم سوریه و همچنین ارزش‌ها و اصول ارتش آزاد سوریه است.

ائتلاف ملی سوریه می‌گوید که ارتش آزاد سوریه به‌ خاطر شان و منزلت تمام شهروندان سوریه و برای آزادی می‌جنگد و تلاش می‌کند که از شهروندان سوریه‌ای محافظت کند.

این گروه در نهایت با رد اعمالی نظیر آزار مجروحان یا تعرض جنازه‌ها گفته است که آن‌ چه در این تصاویر ویدیویی نشان داده می‌شود، جنایت است، صرف‌ نظر از این مسئله که چه کسی مرتکب آن شده است.

هشدار ایران نسبت به تجزیه سوریه

با گسترش بحران سیاسی در سوریه و افزایش تعداد تلفات در این کشور، وزیر امور خارجه ایران نسبت به احتمال تجزیه این کشور و سرایت بحران به دیگر نقاط خاورمیانه هشدار داد و خواستار راه‌ حلی سیاسی برای پایان دادن به کشتارها شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌اکبر صالحی که در جریان سفری دیپلماتیک به عربستان سفر کرده بود، روز دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت، در جمع خبرنگاران گفت که «خدا نکند سوریه تجزیه شود، چرا که آن وقت این بحران به همه کشورهای منطقه سرایت می‌کند».

به گفته او، حکومت اسد و مخالفان او به جای این مسئله باید در جست‌وجوی یک راه‌ حل سیاسی باشند و در راستای آن دولتی انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات تشکیل دهند.

آقای صالحی همچنین دخالت خارجی درباره بحران سوریه را رد کرد و گفت که مردم سوریه باید خود در این‌ باره تصمیم بگیرند.

ایران در جریان نبرد داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و از این رو در تقابل با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی قرار گرفته است.

علی‌اکبر صالحی نیز که روز یک‌شنبه با همتای عربستانی خود دیدار داشت، وجود اختلاف نظر با میزبانان خود را تایید کرد، اگرچه گفت که این دیدار می‌تواند باب روابط جدید ایران و عربستان سعودی را بگشاید.
XS
SM
MD
LG