لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

تاکید روسیه بر لزوم حضور ایران در کنفرانس سوریه


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید ایران نقش بسیار مهمی در تحولات سوریه دارد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید ایران نقش بسیار مهمی در تحولات سوریه دارد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بر لزوم حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی که با هدف پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه برگزار می‌شود، تاکید کرد و خواستار نقش‌آفرینی ایران در این میان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، در وب‌سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، با اشاره به تمایل غرب بر محدود بودن کنفرانس بین‌المللی سوریه اظهار داشت: «همکاران غربی ما تمایل به کوچک کردن حلقه شرکت‌کنندگان خارجی کنفرانس دارند، به‌ طوری که این برنامه با حضور تعداد اندکی از کشورها در چارچوبی برگزار شود که اساسا از پیش، گروه‌های مذاکره‌کننده و دستور جلسه و شاید حتی نتایج گفت‌وگوها مشخص باشد.»

روسیه و ایالات متحده اواسط ماه اردیبهشت بر سر برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره سوریه به توافق رسیدند که در آن هم اعضای دولت بشار اسد حضور داشته باشند و هم مخالفان حکومت سوریه.

اما هنوز اجماعی درباره حضور ایران در این کنفرانس صورت نگرفته است، به‌ طوری که این مسئله در روزهای اخیر به موضوع بحث میان واشینگتن و مسکو تبدیل شده است.

آقای لاوروف همچنین گفت: «کسی نمی‌تواند به‌خاطر سلایق ژئوپلیتیک مانع حضور کشوری مانند ایران در این فرایند شود. ایران به عنوان یک کشور خارجی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. اما هنوز توافقی در این‌ باره صورت نگرفته است.»

در واکنش به این سخنان، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که این ایالات متحده نیست که تصمیم می‌گیرد چه کسانی در کنفرانس حضور داشته باشند یا نه، بلکه واشینگتن به همراه شرکای خود در سازمان ملل به چنین تصمیمی می‌رسد.

او با تایید این مسئله که حضور احتمالی ایران یکی از موضوعات بحث است، گفت: «اظهارات مقامات روسیه را در این‌ باره شنیده‌ایم. آنها بر موضعی که پیش از این هم به صورت علنی بیان کرده بودند، تاکید کرده‌اند که این مسئه باعث تعجب ما نشد. ما روی مسئله مشارکت همه طرف‌های درگیر کار خواهیم کرد.»

خانم ساکی در ادامه گفت که مسئله حضور ایران به‌ طور حتم یکی از موضوعات است، اما موضوعات دیگری هم در این میان وجود دارد و هدف نهایی به وجود آمدن فضایی است که شرایط انتقال سیاسی در کشور سوریه را فراهم آورد.

ایران که از متحدان اصلی حکومت بشار اسد محسوب می‌شود، به‌واسطه برنامه اتمی خود و تحریم‌های غرب علیه آن دوره‌ای از انزوا را تجربه می‌کند.

مقامات ایران، از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه استقبال کرده‌اند و گفته‌اند که آمادگی حضور در آن را دارند. با این حال آقای صالحی هم تایید کرده است که هنوز هیچ دعوت‌نامه‌ای به دست آنها نرسیده است.
XS
SM
MD
LG