لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

ایران: قطعنامه سازمان ملل به تشدید جنایات در سوریه منجر می‌شود


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید این قطعنامه مغایر با تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز درباره سوریه است
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید این قطعنامه مغایر با تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز درباره سوریه است
ایران در واکنش به تصویب قطعنامه جدید سازمان ملل متحد علیه حکومت سوریه روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد که این قطعنامه به «جنایات گروه‌های افراطی» در سوریه دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهار داشت: «صدور این قطعنامه علیه سوریه در شرایطی انجام می‌شود که سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و ثبات است.»

به گفته او، برخی بندهای این قطعنامه نه تنها کمکی به حل بحران سوریه نخواهد کرد، بلکه «منجر به تشدید تحرکات و جنایات گروه‌های افراطی در این کشور» خواهد شد.

مجمع سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت با صدور قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور بر ضرورت «گذار سیاسی در سوریه» تاکید کرد.

در این قطعنامه آن‌چه اقدام حکومت سوریه در «نقض مستمر حقوق بشر» و «استفاده از سلاح سنگین علیه شهروندان سوریه‌ای» نامیده می‌شود، محکوم شده است.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که قطعنامه جدید سازمان ملل متحد به‌نوعی مانع بازگشت آرامش و ثبات به سوریه می‌شود و نیز «مغایر با تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز» درباره این کشور است.

آقای عراقچی اظهار داشت: «صدور این قطعنامه علیه سوریه در شرایطی انجام می‌شود که سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و ثبات است.»

وی افزود: «از برخی بانیان اصلی قطعنامه انتظار می‌رفت که در این شرایط تلاش خویش را بر محکومیت حمله رژیم صهیونیستی علیه سوریه متمرکز کنند.»

اسرائیل هفته گذشته چند مرکز نظامی در حومه دمشق را هدف حملات هوایی قرار داد که این اتفاق به مرگ دست‌کم ۴۲ سرباز ارتش منجر شد.

این رویداد واکنش دبیر کل سازمان ملل متحد را در پی داشت که نسبت به پیامدهای آن هشدار داد. با این حال ایران قطعنامه سازمان ملل متحد را به دلیل نپرداختن به این موضوع مورد انتقادات خود قرار می‌دهد.

محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه در جریان قطعنامه یادشده در این سازمان گفت: «مضحک است که در این قطعنامه هیچ‌گونه اشاره‌ای به حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه نشده است، در حالی که حملات رژیم اسرائیل علیه سوریه اقدام به تجاوز بوده و نقض جدی اصول و قواعد مندرج در منشور ملل متحد محسوب می‌شود.»

آقای خزاعی همچنین گفت: «این قطعنامه تلاش‌های اخیر بین‌المللی برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز در سوریه را تضعیف می‌کند و خطر گسترش بحران سوریه به سایر کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد.»

ایران که از متحدان اصلی سوریه محسوب می‌شود به همراه ۱۱ کشور دیگر به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای منفی داد، اما در نهایت این تعداد رای مخالف در برابر ۱۰۷ رای موافق، کاری از پیش نبرد تا این قطعنامه علیه حکومت سوریه به تصویب برسد.
XS
SM
MD
LG