لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۴

آمریکا: نتیجه انتخابات ایران تأثیری بر برنامه هسته‌ای این کشور ندارد


جان کری (راست) و گیدو وستروله روز جمعه در واشینگتن دیدار کردند.
جان کری (راست) و گیدو وستروله روز جمعه در واشینگتن دیدار کردند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران هر چه باشد، تأثیر چندانی بر تصمیمات هسته‌ای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

به گزارش روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز»، جان کری روز جمعه در واشینگتن در کنفرانسی مشترک با همتای آلمانی خود، گیدو وستروله، با تأکید بر این که نتیجه انتخابات تأثیر کمی بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت، گفت در خصوص برنامه هسته‌ای، «رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیرنده نهایی است»، نه رئیس جمهور.

جان کری در ادامه افزود که هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، شرایط «خطرناک‌تر» می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که به گزارش این روزنامه آمریکایی انتظار می‌رود که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، واشینگتن برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، پیشنهاد دیپلماتیک دیگری به ایران ارائه کند و سخنان وزیر خارجه آمریکا حاکی از این است که این کشور انتظار ندارد ماهیت جهت‌گیری هسته‌ای ایران پس از انتخابات تغییر کند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خردادماه برگزار می‌شود. آمریکا پیشتر نیز نسبت به اعتبار این انتخابات ابراز تردید کرده بود.

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۵+۱، یکی از نامزدهای این انتخابات است و برخی گمانه‌زنی‌ها از شانس بالای او برای پیروزی در این رقابت خبر می‌دهند.‌

علی‌رغم ابراز نگرانی دائمی ایالات متحده از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، این کشور همچنان بر یافتن راه حلی دیپلماتیک پافشاری می‌کند.

در همین زمینه جان کری روز جمعه تأکید کرد که آمریکا تمامی تلاش خود را برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای حل معضل هسته‌ای ایران می‌کند.

وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه پیشبرد گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک را ضروری دانست.

جمهوری اسلامی ایران اصرار می‌کند که برنامه اتمی‌اش با هدف تولید نیروی برق دنبال می‌شود، اما غرب بر این عقیده است که تهران در پس برنامه هسته‌ای به دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای است.

غرب در تلاش است تا ضمن اعمال فشار اقتصادی بر ایران، از طریق مذاکرات هسته‌ای، راه برون‌رفتی برای بن‌بست هسته‌ای ایران بیابد. مذاکرات هسته‌ای غرب از دو مجرای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۵+۱ دنبال می‌شود.

ایران تاکنون با آژانس و ۵+۱ به طور مجزا در چندین نشست هسته‌ای شرکت کرده، اما هنوز نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامده است.
XS
SM
MD
LG