لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۵

آمریکا: اعتبار انتخابات ایران محل تردید است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید، انتخابات ایران را به‌سختی می‌توان انتخاباتی نامید که در آن استانداردها رعایت شده باشد
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید، انتخابات ایران را به‌سختی می‌توان انتخاباتی نامید که در آن استانداردها رعایت شده باشد
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و تلاش جمهوری اسلامی برای قطع ارتباط اینترنتی مردم داخل کشور، گفت که اعتبار این انتخابات محل تردید است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری که به اسرائیل سفر کرده است، روز جمعه، سوم خرداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «شورای نگهبان ایران فهرست نامزدهای بالقوه انتخابات را که حدود ۷۰۰ نفر بود به تعداد محدودی از مقامات مورد نظر خود و چهره‌هایی تقلیل داده است که صرفاً منافع حکومت را تأمین می‌کنند».

نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت به وزارت کشور اعلام شد که نشان می‌داد انتخاب مردم ایران تنها به ۸ نفر محدود خواهد ماند: علی اکبر ولایتی، محمدرضا عارف، حسن روحانی، غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محمد غرضی و محسن رضایی.

اما در میان رد صلاحیت‌شدگان چهره‌های سرشناس بسیاری وجود داشت که رد صلاحیت آنها حاشیه‌هایی به همراه داشت، از جمله برخی از اعضای خانواده آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نسبت به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق دولت و مجلس ایران اعتراض کردند.

اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور رئیس دولت، اکبر اعلمی، ابراهیم اصغرزاده و قاسم شعله‌سعدی نمایندگان سابق مجلس، علیرضا زاکانی، نماینده کنونی مجلس، طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی ایران و محمد شریعتمداری و مسعود پزشکیان، وزرای سابق نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرده است.

اکنون وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گستره رد صلاحیت‌ها می‌گوید که این انتخابات را به‌سختی می‌توان انتخاباتی نامید که در آن استانداردها رعایت شده باشد، چنان‌چه مردم بسیاری از کشورها نیز آن را انتخاباتی آزاد، بی‌طرف، شفاف و قابل قبول نمی‌دانند.

جان کری همچنین گفته‌است، واشینگتن گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد حکومت ایران سرعت اینترنت را کاهش داده و دسترسی به اینترنت را دشوار ساخته است.

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران اینترنتی از داخل ایران خبر داده‌اند که سرعت اینترنت به‌شکل محسوسی کاهش یافته است.

این کاربران اغلب کاهش سرعت اینترنت را با مسئله انتخابات در ایران مرتبط دانسته‌اند.

دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری ایران به اعتراضات گسترده مردمی انجامید که پیروزی محمود احمدی‌نژاد را حاصل تقلب می‌دانستند. اما مقامات نظامی و انتظامی ایران می‌گویند که این‌بار اجازه بروز هیچ حاشیه‌ای در ارتباط با انتخابات را نمی‌دهند.
XS
SM
MD
LG