لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

نصرالله: چیزی را پنهان نکرده‌ایم، سوریه را ترک نمی‌کنیم


شورای حقوق بشر در ۲۴ خرداد ماه قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که در آن استفاده از پیکارجویان خارجی در جنگ داخلی سوریه محکوم شده است (در تصویر: حسن نصرالله در حال سخنرانی برای هوادارانش)
شورای حقوق بشر در ۲۴ خرداد ماه قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که در آن استفاده از پیکارجویان خارجی در جنگ داخلی سوریه محکوم شده است (در تصویر: حسن نصرالله در حال سخنرانی برای هوادارانش)
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ۲۴ خرداد ماه، بار دیگر بر حضور شبه‌نظامیان این گروه در سوریه تاکید و از آن دفاع کرد.

دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی‌ای تلویزیونی گفت حضور آنها در سوریه پنهان نیست که آشکار است.

به گفته نصرالله دخالت این گروه در جنگ داخلی سوریه آشکارا بیان شده است؛ «ما جوان‌هایمان را به سوریه نفرستادیم که بگوییم داریم پتو و شیر پخش می‌کنیم و اگر کشته شدند همان‌جا دفنشان کنیم و خانواده‌اشان را در لبنان ساکت کنیم».

این گفته‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان واکنش سعد حریری، رهبر مخالفان او در لبنان را همراه داشت. روزنامه دیلی استار، چاپ لبنان، می‌گوید حریری حضور نیروهای هوادارش در نبردهای سوریه را رد کرده است. او در عین حال سخنان نصرالله را سندی دیگر بر آن دانست که دبیر کل حزب‌الله، لبنان را راه خطرناکی می‌کشاند.

نصرالله گفته است «پیش و پس از قصیر چیزی عوض نشده است». اشاره او به بازپس‌گیری این شهر استراتژیک به دست نیروهای وفادار به بشار اسد و کمک حزب‌الله لبنان است؛ «هرجا که لازم باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت».

تاکید دبیرکل حزب‌الله لبنان بر ادامه حضور در سوریه همزمان است با انتقاد شورای حقوق بشر ملل متحد از حضور گروه‌های خارجی در بحران خونین سوریه.

شورای حقوق بشر در ۲۴ خرداد ماه قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که کشورهای عربی و غربی هوادار مخالفان اسد پیشنهاد داده بودند و در آن استفاده از پیکارجویان خارجی در جنگ داخلی سوریه محکوم شده است.

این قطع‌نامه در عین حال از همه طرف‌های می‌خواهد تا از انجام دادن هر آنچه به بدتر شدن اوضاع در سوریه می‌انجامد پرهیز کنند.

البته با وجود آنکه لبه تیز انتقادها در این قطع‌نامه متوجه حزب‌الله لبنان است اما برخی کشورهای دیگر در جلسه بررسی آن خواستار جلوگیری از ارسال اسلحه برای شبه‌نظامیان مخالف اسد نیز شده‌اند.

این قطع‌نامه و نیز سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان یک روز پس از آن بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار اعلام کرد «مطمئن» است دولت سوریه علیه مخالفان خود از سلاح شیمایی استفاده کرده است. آنچه دولت سوریه رد کرد.

پس از آن بود که گزارش‌ها و خبرهای تازه‌ای منتشر شدند حاکی از آماده شدن آمریکا برای ارسال سلاح‌ به مخالفان بشار اسد.

حسن نصرالله در سخنرانی روز گذشته به این موضوع نیز واکنش نشان داد و گفت «کمک‌های تسلیحاتی [برای مخالفان] از مدت‌ها قبل شروع شده است».

قبل‌تر، پس از پایان دادن به تحریم تسلیحاتی سوریه در اتحادیه اروپا، چند کشور اروپایی گفته‌ بودند از این به بعد می‌توانند برای مخالفان سوری سلاح بفرستند. روسیه نیز از دیگر سو گفته است می‌خواهد سامانه پیشرفته اس-۳۰۰ را بنا بر پیمانی که قبل از جنگ داخلی با دولت سوریه داشته، به آن کشور ارسال کند.

این موضع‌گیری‌ها، بسته به طرفی که کشورهای دیگر در جنگ داخلی سوریه از او حمایت می‌کنند، هرچند هنوز به طور گسترده عملی نشده است، اما بارها نگرانی‌های سازمان ملل را همراه داشته که از همه طرف‌ها خواسته بود از بدتر شدن اوضاع در سوریه جلوگیری کنند.

ایران و روسیه از مهم‌ترین کشورهای حامی دولت سوریه به شمار می‌روند. حزب‌الله لبنان که ایران از آن پشتیبانی می‌کند نیز در جنگ داخلی سوریه به طور آشکار حضور دارد.

از سوی دیگر ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، عمده کشورهای عربی و ترکیه از جمله کشورهای حامی مخالفان اسد به شمار می‌روند.

جنگ داخلی سوریه با گذشت بیش از دو سال از آن -بنا به آمار سازمان ملل متحد- ۹۳ هزار کشته و میلیون‌ها آواره در داخل و خارج از آن برجای گذاشته است. البته سازمان ملل می‌گوید آمار واقعی کشته‌شدگان می‌تواند بیش از آنچه این سازمان تخمین می‌زند باشد.
XS
SM
MD
LG