لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

استقبال روسیه از وعده روحانی برای «شفاف‌سازی» اتمی


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که برای نخستین بار علائم دلگرم‌کننده‌ای در رابطه با حل مناقشه اتمی تهران دیده می‌شود
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که برای نخستین بار علائم دلگرم‌کننده‌ای در رابطه با حل مناقشه اتمی تهران دیده می‌شود
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو از سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، در رابطه با حل مناقشه اتمی استقبال می‌کند.

هم‌زمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز از آمادگی ایران برای «توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه که روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد منتشر شد، آمده است: «ما از اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، با این مضمون که تهران تمایل به شفاف‌سازی بیشتری درباره برنامه اتمی خود دارد، استقبال می‌کنیم.»

این بیانیه همچنین می‌گوید: «شفافیت همه‌جانبه و نظارت بیشتر بر برنامه اتمی ایران، دقیقا همان چیزی است که جامعه جهانی و گروه ۱+۵ به عنوان نمایندگان آن و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران انتظار دارند.»

حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای به پیروزی رسید، در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات، از آمادگی تهران برای «شفاف‌سازی بیشتر» در رابطه با برنامه هسته‌ای خود سخن گفته است.

آقای روحانی گفته بود که تهران حاضر است با هدف رفع تحریم‌های بین‌المللی در «مسیر شفافیت بیشتر گام بردارد و برای همه دنیا روشن کند که اقدامات جمهوری اسلامی در چارچوب‌های بین‌المللی است».

اکنون وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اظهارات می‌گوید که مسکو انتظار دارد این سخنان در آینده‌ای نزدیک به مرحله عمل برسد و در گفت‌وگوهای تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در مذاکره با گروه ۱+۵ بازتاب پیدا کند.

بیانیه وزارت امور خارجه روسیه می‌افزاید که اظهارات روحانی هم‌سو با دیدگاه روسیه در رابطه با چگونگی حل مناقشه اتمی ایران است، چنان‌چه باید حقوق ایران در رابطه با توسعه برنامه اتمی غیرنظامی آن، از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم، به رسمیت شناخته شود، اما پیش از آن باید برخی مسائل روشن شود و همه فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربیاید.

این بیانیه در نهایت تاکید می‌کند که در صورت فراهم شدن چنین شرایطی تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد، خواه تحریم‌های یک‌جانبه توسط کشورها باشد و خواه تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کرده است.

اما در اظهارنظری جداگانه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است که ایران آمادگی دارد غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.

آقای لاوروف که با خبرگزاری کویتی «کونا» گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت: «اين نخستين بار پس از سال‌ها است که ‌علائم دلگرم کننده‌ای در تلاش‌های بين‌المللی برای حل بحران اتمی ايران ديده می‌شود.»

تاکنون مقامات ایران درباره این سخنان آقای لاوروف توضیحی نداده‌اند و آن را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

روسیه به همراه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان در گروه ۱+۵ مذاکرات دامنه‌داری را با ایران در رابطه با برنامه اتمی آن انجام می‌دهند، اما این مذاکرات به توافقی میان طرفین منجر نشده است.

نماینده ایران در این مذاکرات سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و رقیب حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بود که شیوه مذاکره و سیاست‌های هسته‌ای او با در جریان مناظره‌های انتخاباتی با انتقاد آقای روحانی و دیگر نامزدهای انتخابات مواجه شد.

حسن روحانی پیش از این در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، مسئولیت مذاکرات اتمی با غرب را بر عهده داشت که آن مذاکرات به امضای توافقنامه‌هایی میان طرفین انجامید.

انتخاب آقای روحانی که به عنوان سیاستمداری میانه‌رو شهرت دارد، به عنوان رئیس جمهور ایران با استقبال کشورهای غربی نظیر بریتانیا، فرانسه و آلمان و همین‌طور روسیه مواجه شده است که امید به حل بحران هسته‌ای تهران در دولت او دارند.
XS
SM
MD
LG