لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

وزیر خارجه ایران: روحانی مسئول دور بعدی مذاکرات با ۱+۵ است


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفته بود که مواضع هسته‌ای تهران در صورت پیروزی هر کدام از نامزدها بدون تغییر خواهد ماند.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفته بود که مواضع هسته‌ای تهران در صورت پیروزی هر کدام از نامزدها بدون تغییر خواهد ماند.
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که حسن روحانی مسئولیت دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ را بر عهده دارد و او باید تصمیم بگیرد که تهران چه زمانی آماده برای برگزاری این مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی که روز چهارشنبه، پنجم تیر، در کنفرانس خبری مشترکی با همتای تاجیکستانی خود در تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت، آقای روحانی گروهی را برای بررسی گفت‌وگوهای آتی با گروه ۱+۵ تعیین کرده که وزارت امور خارجه ایران نیز در این گروه نمایندگانی دارد و با آن همکاری می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، در سخنرانی‌های انتخاباتی خود، روند کنونی مذاکرات هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی را که به وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران انجامیده است، مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که برنامه هسته‌ای باید «با کمترین هزینه و با بیشترین فایده» دنبال شود.

او همچنین در یکی از مناظره‌های انتخاباتی که در آن سعید جلیلی، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ نیز حضور داشت، با اشاره به تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت که عدم توقف سانتریفیوژهای ایران خوب است، اما «چرخ کارخانجات نیز باید بچرخد».

مجموعه این موضع‌گیری‌ها باعث شد که کشورهای غربی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان به انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران واکنش مثبتی داشته باشند و نسبت به حل و فصل این مناقشه هسته‌ای ابراز امیدواری کنند.

اگرچه پیش از انتخابات، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده بود که مواضع هسته‌ای ایران در صورت پیروزی هر کدام از نامزدها بدون تغییر خواهد ماند. در عین حال آقای روحانی نیز گفته است که آمریکا و غرب باید حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند.

بر اساس گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان امروز خود نسبت به زمان و مکان برگزاری دور بعدی مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

به گفته آقای صالحی، از آنجا که ایران در دوره انتقالی به‌سرمی‌برد، باید برای برگزاری این مذاکرات صبر کرد و در شرایط کنونی چنین امری «قطعا آسان نیست».

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان برگزار شد که در آن طرفین به توافق خاصی نرسیدند.
XS
SM
MD
LG