لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

محمد مرسی وعده اصلاح قانون اساسی و تشکیل کمیته آشتی ملی داد


محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، در سخنانی به مخالفان خود پیشنهاد اصلاح قانون اساسی جنجال‌برانگیز را ارائه کرد.

سخنرانی مرسی شامگاه چهارشنبه ۵ تیر برای مردم مصر از تلویزون دولتی این کشور پخش شد.

او که در سالن کنفرانس قاهره در حضور صد‌ها تن از هوادارانش سخن می‌گفت، اظهار داشت کمیته‌ای از احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف برای تدوین پیشنهادهای اصلاح قانون اساسی که خواسته‌های مخالفان را تامین خواهد کرد، تشکیل خواهد شد.

مرسی همچنین خواستار تشکیل کمیسیونی با حضور نمایندگان اقشار مختلف مصر و نمایندگانی از کلیسا و دانشگاه الازهر، برای آشتی ملی شد.

اجرای این وعده‌های مرسی نیازمند همکاری مخالفان او است که اعلام کرده‌اند روز جمعه با خواست استعفای او از ریاست جمهوری، به خیابان‌ها خواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران تن از فعالان مخالف مرسی که در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و سخنرانی او را گوش می‌دادند، علیه او و حزبش گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین شعار می‌دادند. آنها اخوان المسلمین را «دروغگویانی» توصیف کردند که «انقلاب را با نام دین» به سرقت بردند.

شمار زیادی از مخالفان مرسی در هئیت تدوین قانون اساسی، پیش از تدوین کامل پیش‌نویس این قانون، از این هیئت خارج شده بودند. آنها می‌گفتند که اسلامگرایان در حال تصویب موادی مخالف خواسته‌های مردم و خلاف دموکراسی هستند.

خالد داوود، سخنگوی جبهه نجات ملی، ائتلافی که در آن طیف‌ها و گروه‌های گسترده‌ای از مخالفان دولت مصر حضور دارند، به خبرگزاری رویترز گفته است: «اصلاحات قانون اساسی باید پس از برگزاری انتخابات پارلمانی به پارلمان ارائه شود و به احتمال زیاد این انتخابات تا پایان سال جاری میلادی برگزار نخواهد شد. این وعده جدید نیست و جبهه آن‌ها جدی نمی‌گیرد.»

او در سخنرانی خود که دو ساعت و نیم به طول انجامید، از کسانی که آنها را «دشمانان مصر» توصیف کرد نیز انتقاد کرد و گفت که آنها دموکراسی جدید را با تنش سیاسی، بحران اقتصادی و نا‌امنی، خراب کردند.

مرسی همچنین به شدت از احمد شفیق، رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری که آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک بود، انتقاد کرد و با متهم کردن او به فساد گفت شفیق از جمله کسانی بود که در انتخابات دوره حکومت مبارک تقلب کردند.

رئیس جمهور مصر مخالفان خود را هم به مسلح‌سازی و دادن به «خرابکاران» متهم کرد تا «در لابه لای اعتراض‌ها دست به اعمال خشونت‌آمیز بزنند.»

وی گفت: «روبروی شما می‌ایستم تا به صراحت سخن بگویم. زمان آرایش در اعلام مواضع یا نرمش در اعلام حقایق نیست.» او افزود: «این جنایتکاران جایی میان ما ندارند.»

مرسی تاکید کرد که کارهای این مخالفان «نیازمند جراحی دقیق است و زمان این جراحی هم فرا رسیده است.» او همچنین کسانی را که به گفته او به دولتش فرصت حل مشکلاتی که مصر با آن دست و پنجه نرم می‌کند را نداده‌اند، تهدید کرد؛ مشکلاتی که او کمبود مواد اولیه و قطعی‌گاه به‌ گاه برق، بخشی از آنها است.

او در عین حالی که به ارتکاب اشتباهاتی در یک سال ریاست جمهوری‌اش اعتراف کرد اما به طور کلی سخنرانی‌اش مقابله‌جویانه بود.

نگرانی‌ از درگیری‌های خشنونت‌بار

رئیس جمهوری مصر نسبت به دو قطبی شدن جامعه و جنگ سیاسی هشدار داد و گفت وضعیت به آنجا رسیده که کشور را فلج کامل یا آشوب تهدید می‌کند.

پیش از سخنرانی مرسی، هوادارن و مخالفان او در شهر منصوره مرکز استان دهقیلیه درگیر شده بودند که طی آن یک نفر کشته و دستکم ۲۳۷ نفر زخمی شدند.

اکنون نگرانی از درگیری‌های گسترده میان اسلامگرایان هوادار مرسی و مخالفان او، در روزهای آینده تشدید شده است. اسلامگرایان قصد دارند در روز پیش از برگزاری تظاهرات مخالفان یعنی در روز جمعه، تظاهراتی در حمایت از رئیس جمهوری برگزار کنند. از این رو خبرگزاری الشرق الاوسط گزارش داده است که نیروهای ارتش برای جلوگیری از درگیری‌های احتمالی، در مناطق مختلف مستقر شده‌اند.

پیشتر ارتش تهدید کرده بود که اگر طرف‌های بحران به دستیابی به توافق شکست بخورند، وارد عمل خواهد شد. شخصیت‌های اپوزیسیون مصر از این اعلام ارتش استقبال کردند اما اسلامگرایان گفتند که در مقابل هرگونه «کودتا» علیه نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر، مقاومت خواهند کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از مصری‌ها به خاطر نگرانی از اوضاع در روزهای آینده، اقدام به انبار مواد غذایی کردند.

مرسی از دو طرف خواست در تظاهرات خود به آرامش پایبند باشند و به شکل مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را مطرح کنند.

او گفت: «تظاهرات ابزاری برای تحمیل نظر نیست، اگر این گونه بود پس نظام چه هنگام باید تثبیت شود؟»
XS
SM
MD
LG