لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

یارانه دارو «به حساب خانواده‌ها» پرداخت نمی‌شود


دهم تیرماه دولت دهم در بخشنامه‌ جدیدی اعلام کرد که از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت
دهم تیرماه دولت دهم در بخشنامه‌ جدیدی اعلام کرد که از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت
برخلاف خبرهای منتشر شده طی روزهای گذشته در مورد پرداخت یارانه دارو به حساب خانوار، دوازدهم تیرماه، معاون داروسازی سازمان غذا و داروی ایران، از «منتفی شدن» این طرح خبر داد.

به گزارش خبرگزای ایسنا، وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده است که ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز و ۴۰۰ میلیون دلار یارانه دارو را «به بیمه‌ها پرداخت کند».

شمسعلی رضا زاده، معاون داروسازی سازمان غذا و داروی ایران، روز گذشته در همایشی گفت «جبران افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از طریق بیمه تامین خواهد شد».

او همچنین بار دیگر به مشکل کمبود دارو اشاره کرده و گفته است «در حال حاضر همه داروها را به اندازه کافی نداریم که بتوانیم از طریق همه داروخانه‌ها اقدام به عرضه آن کنیم».

این گفته‌های تنها دو هفته پس از آن بیان می‌شود که وزارت بهداشت در مورد «راهکارهای جبران افزایش بهای دارو» اعلام کرده بود «مابه‌التفاوت قیمت داروها به حساب یارانه‌ای خانوار واریز می‌شود».

رئیس سازمان غذا و دارو ایران، ۲۹ خرداد ماه گفته بود داروخانه برای دارویی که به بیمار فروخته است، گواهی صادر می‌کند و دولت نیز مبلغی از قیمت دارو را به خانواده بیمار بازمی‌گرداند.

به گفته این مقام دولتی، این طرح پیشتر در استان یزد انجام شده بود و نتیجه آن «موفقیت‌آمیز» بوده است.

این طرح از آنجا ناشی شده بود که که تغییرات نرخ ارز در بازار به افزایش شدید قیمت‌های دارو انجامید.

در عین حال طی ماه‌های گذشته برخی مقام‌های دولتی چندین بار از توقف روند تخصیص ارز دارو برای چندین ماه، انتقاد کرده بودند.

دهم تیرماه دولت دهم در بخشنامه‌ جدیدی اعلام کرد که از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت.

بنا بر گزارش‌ها طی دو روز گذشته و پس از اعلام این خبر نیز دولت ایران نرخی برای ارز مرجع اعلام نکرده است.
XS
SM
MD
LG