لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

صالحی: برای مذاکره با ۱+۵ منتظر تشکیل گروه جدید ایران هستیم


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۶ تیر گفت که: «قطعا مذاکرات با ۱+۵ ادامه خواهد داشت و منتظریم آقای روحانی مسئولیت را به عهده بگیرند و گروه مذاکره‌کننده را تعیین کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اکبر صالحی که در حاشیه جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت درباره مذاکرات با ۱+۵ افزود: «در این باره نامه‌ای رد و بدل نشده اما قطعا مذاکرات ادامه خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «آقای روحانی باید مسئولیت را به عهده بگیرند و گروه مذاکره‌کننده را تعیین کنند. البته آنها هم برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند.»

این سخنان علی‌اکبر صالحی پس از آن بیان می‌شود که اعضای شش کشور طرف مذاکره هسته‌ای با ایران در بروکسل با هم دیدار کردند.

پس از این دیدار، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که این گروه متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان، خواستار ازسرگیری «هرچه سریع‌تر» مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در این باره گفت: «دیدار داشتیم تا موضع خود را بررسی کنیم و ببینیم که بهترین شیوه برای پیشرفت در مسیر یافتن چاره‌ای دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران چیست.»

وی افزود: «البته هم‌اینک منتظر منصوب کردن تیم از سوی ایران هستیم و امید ما این است که این کار زود انجام شود و علاقه‌مندیم هرچه سریع‌تر با این تیم ملاقات داشته باشیم.»

یک دیپلمات غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در جلسه بروکسل ارائه پیشنهاد تازه‌ای به ایران مطرح نشده‌است اما افزود که در این جلسه صحبت از احتمال برداشتن «گام‌های مثبت» به میان آمد.

به گفته او این «گام‌های مثبت» می‌تواند شامل کاستن از تحریم‌ها در صورت نشان دادن انعطاف از سوی مذاکره‌کننده ارشد جدید ایران باشد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس خبر داد که «پیوتر ایلییچوف»، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، روز دوشنبه گفت که کشورش امیدوار است تا دور جدید و کاملی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ آغاز شود.

وی در ادامه گفت که «منبع قابل توجهی برای دست‌یابی به تصمیمات اولیه طی گفت‌وگوهای پیشین فراهم آمده است.»

طی سال گذشته چهار دور از این مذاکرات برگزار شد اما تاکنون پیشرفتی در این گفت‌وگوها جهت حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران حاصل نشده است و تاریخی نیز برای ازسرگیری مذاکرات مشخص نشده است.

حسن روحانی روز دوازدهم مرداد، سوم اوت، کار خود را در منصب ریاست‌جمهوری ایران آغاز می‌کند و سه هفته فرصت خواهد داشت تا دولت خود را به مجلس معرفی کند و مجلس نیز به نوبه خود برای تأیید یا عدم تأیید وزرای پیشنهادی ۱۰ روز فرصت دارد.

حسن روحانی در سخنان خود اعلام آمادگی کرده تا در جهت حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای با غرب و کاستن از فشار تحریم‌ها حرکت کند.

تحریم‌ها علیه ایران به خاطر نگرانی غرب از وجود ابعاد نظامی در برنامه اتمی تهران وضع شده‌اند، مقامات ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

۲۹ نفر از مقامات پیشین آمریکایی روز دوشنبه، ۲۴ تیر، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، از او خواستند تا با دولت جدید ایران که از مردادماه بر سر کار می‌آید راه دیپلماسی را در پیش بگیرد.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که ایران تا رسیدن به «خط قرمز» هسته‌ای فاصله کمی دارد و «دنیا نباید به حسن روحانی که گرگی در پوست میش است اعتماد کند».
XS
SM
MD
LG