لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

جان کری: هدف مذاکرات صلح خاورمیانه رسیدن به توافق ظرف ۹ ماه است


کنفرانس خبری واشینگتن
کنفرانس خبری واشینگتن
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه هشتم مرداد در واشینگتن گفت هدف مذاکرات سیاسی جدیدی که میان اسرائیل و فلسطینی‌ها آغاز شده است، رسیدن به پیمان نهایی صلح بین طرفین در ۹ ماه است.

جان کری این سخنان را پس از دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با روسای هیات‌های اسرائیلی و فلسطینی در کاخ سفید اعلام کرد.

آقای کری که با سفرهای متعدد خود در ماه‌های اخیر به منطقه، طرفین را به بازگشت به میز مذاکرات تشویق کرد، در این نشست خبری افزود «طرفین موافقت کردند که همه موضوع‌های حاد نزاع اسرائیلی- فلسطینی، درمذاکرات ماه‌های آینده مورد بحث قرار گیرد».

وزیرخارجه آمریکا گفت «راه حلی که بدست آید باید به این نزاع و مطالبات طرفین، پایان دهد».

به گفته جان کری، «مذاکرات سخت است اما ایمان داریم که می توان راه دشوار آن را پیمود». وی از موافقت طرفین با محرمانه بودن جزییات مذاکرات، تا دستیابی به رئوس پیمان نهایی، خبر داد.

مذاکرات صلح اسرائیلی و فلسطینی پس از سه سال وقفه، از سه‌شنبه هشتم مرداد در پایتخت آمریکا از سرگرفته شد.

جان کری با گفتن اینکه ملاقات رهبران هیات‌ها «بسیار مثبت بوده است»، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی را برای «نشان دادن قدرت رهبری» مورد تحسین قرار داد.

تسیپی لیونی وزیر دادگستری دولت اسرائیل به عنوان مذاکره کننده ارشد این کشور در برابر صائب عریقات مقام ارشد فلسطینی این دور مذاکرات را آغاز کرده است.

تسیپی لیونی در نشست خبری روز سه‌شنبه در واشینگتن گفت «به شکست مذاکرات فکر نمی کنیم». به گفته خانم لیونی، «صلح را کسانی عملی می‌کنند که رویایی در برابر خود می‌بینند».

صائب عریقات نیز گفت «فلسطینی‌ها که رنج بسیاری تحمل کرده‌اند، بیش از هر کس دیگری از ثمرات صلح بهره‌مند خواهند شد».

جان کری خبر داد که مرحله بعدی مذاکرات، دو هفته دیگر یا در خاک اسرائیل یا در سرزمین‌های فلسطینی انجام خواهد شد.

مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی پس از آن تجدید شد که دولت اسرائیل روز یکشنبه ششم مرداد تصمیم گرفت یکصد و چهار زندانی امنیتی فلسطینی را که بیش از بیست سال است در زندان اسرائیل نگاهداری می‌شوند، آزاد کند.

با این حال اسرائیل به قطع کامل ساخت و سازها در یهودی نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، که پیش شرط چند ساله فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات بوده، تعهدی نداده است.

محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی که همزمان با تجدید مذاکرات، برای رایزنی با رهبران کشورهای عربی به سلسله سفرهایی دست زده است، سه شنبه در قاهره گفت «در کشور آینده فلسطین، هیچ اسرائیلی، چه سرباز و چه شهروند، نباید حضور داشته باشند اما نیروهای ناظر بین‌المللی می‌توانند در مرز میان اسرائیل و فلسطین، استقرار یابند».

تعیین مرزهای کشور مستقل فلسطین، سرنوشت میلیون‌ها نفر از چند نسل از پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان، موضوع آب، تدابیر امنیتی برای اسرائیل، سرنوشت یهودی‌نشین‌های ساخته شده در کرانه باختری و نیز سرنوشت سیاسی شرق بیت‌المقدس و تعیین این بخش به عنوان پایتخت کشور فلسطین، شماری از مسائل حادی است که باید برای آنها در مذاکرات نهایی اسرائیلی- فلسطینی راه‌حل نهایی بدست آید.

شمار مهمی از مهره‌های جامعه جهانی، از جمله کمیسیون چهار جانبه صلح خاورمیانه، موسوم به «کوارتت»، که مورد حمایت آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است، از تجدید روند سیاسی صلح حمایت کرده‌اند.

اما گروه‌های فلسطینی عضو «جبهه مقاومت» و در صدر آنها، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، و همچنین حکومت‌های ایران و سوریه، به مذاکرات جدید سیاسی اسرائیلی- فلسطینی روی خوش نشان نداده و از آن انتقاد کرده‌اند.

در این میان، جان بولتون سفیراسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و یک محافظه کار حامی اسرائیل گفته است که بنیامین نتانیاهو به این دلیل که باید حمایت آمریکا را برای زمان عملی شدن گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، حاضر به بازگشت به مسیر مذاکرات با فلسطینی‌ها و اتخاذ تصمیماتی مانند آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی شده است.

جان بولتون گفته است آزاد کردن «تروریست‌های فلسطینی» اشتباه است اما نتانیاهو برای مطمئن شدن از کمک آمریکا به اسرائیل در حمله احتمالی به ایران، با این کار موافقت کرده است.

به گفته بولتون، نتانیاهو می‌خواهد به اوباما بگوید «من خواسته‌های شما را درمورد روند صلح انجام دادم و آمریکا نیز باید در کنار اسرائیل در برابر ایران بایستد».

نتانیاهو در روزهای گذشته گفته بود، بازگشت به مسیر مذاکرات برای اسرائیل در شرایطی که این کشور با مسئله اتمی ایران و بحران‌هایی مانند سوریه روبروست، اهمیت دارد.
XS
SM
MD
LG