لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

سازمان ملل: شورشیان سوری مظنون به انجام «جنایت جنگی» هستند


ناوی پیلای، بازرس ارشد امور حقوق بشر در سازمان ملل متحد، خواستار تشکیل گروهی مستقل برای بررسی اتهاماتی شد که در مورد انجام جنایت جنگی به شورشیان سوری زده شده است.

این مقام سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۱ مرداد، از شواهدی خبر داد که گروهی از شورشیان سوری را متهم به اعدام ۳۰ نفر در حلب طی ماه گذشته می‌کند.

به گفته پیلای عمده کشته‌شدگان سرباز بودند، و تصاویر ویدوئی که گرفته شده، آنها را «عمیقا مبهوت» کرده است.

خانم پیلای می‌گوید هر یک از دو طرف جنگ داخلی سوریه که قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند باید پاسخگوی اعمال خود باشند؛ شورشیان نباید فکر کنند از این قاعده مستثنی هستند.

جنگ داخلی سوریه که بیش از دو سال است ادامه دارد، به گفته سازمان ملل، به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر انجامیده است.

ناوی پیلای
ناوی پیلای
این نخستین بار نیست که خانم پیلای خواستار بررسی جنایات جنگی در سوریه می‌شود.

او پیشتر، برای نمونه در دی ماه سال گذشته، نیز از شورای امنیت خواسته بود پرونده سوریه را برای بررسی اتهامات «جنایات جنگی» به دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه بفرستد.

هنوز تحقیقات در مورد بسیاری از اتهامات انجام نشده، چرا که در موارد مختلفی سازمان ملل نتوانسه آنها را به‌شکل مستقلی در خاک سوریه پی‌گیری کند.

طی نزدیک به شش ماه گذشته سازمان ملل متحد بارها خواستار انجام تحقیقاتی در مورد استفاده از سلاح شیمایی در سوریه شده بود؛ سلاح‌هایی که استفاده از آن‌ها از پایان اسفند ماه گذشته خبرساز شدند. طی این زمان هم دولت و هم شورشیان سوری دیگری را متهم به استفاده از آنها کرده‌اند.

در خارج از سوریه، فرانسه، بریتانیا و آمریکا دولت بشار اسد و روسیه نیز شورشیان را متهم به کاربرد این جنگ‌افزارها کرده‌اند.

با این همه درخواست‌های بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت سوریه، برای انجام تحقیقات گسترده این نهاد بین‌المللی در آن کشور، بی‌پاسخ مانده بود.

تا بالاخره نهم مرداد ماه این سازمان گفت بازرسان ویژه در مورد استفاده از سلاح شیمایی به سوریه می‌روند.

علاوه بر اتهامات جنایت جنگی در جنگ داخلی، سازمان ملل از دست کم «سیزده مورد» حمله با سلاح شیمیایی در سوریه نیز خبر داده است.
XS
SM
MD
LG