لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

بازرسان ویژه امور شیمیایی سازمان ملل به سوریه می‌روند


سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که نهم مرداد ماه منتشر شد، از موافقت دمشق با بازدید بازرسان ویژه آن سازمان در مورد استفاده از سلاح شمیایی از سوریه خبر داده است.

به گفته دبیر کل این سازمان، بازرسان «در اولین زمانی که بشود» به این کشور سفر می‌کنند تا تحقیقات خود را از آنچه طی ماه‌های گذشته به یکی از خبرسازترین موضوعات جنگ داخلی سوریه تبدیل شده، آغاز کنند.

استفاده از سلاح شیمایی، که دولت آمریکا آن را خط قرمز در مورد حکومت سوریه نامیده، بارها نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های دیگر را به دنبال داشته است.

با وجود درخواست‌های سازمان ملل متحد در نخستین روزهایی که اولین خبرها از استفاده از این سلاح‌ها منتشر شدند، آنها تا کنون موفق به ورود به سوریه نشده بودند.

در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱، نخستین خبرها در مورد استفاده از سلاح شیمایی در جنگ داخلی سوریه منتشر شدند. در آن زمان هر دو طرف، هم دولت سوریه و هم شورشیان مخالف آن، دیگری را به استفاده از آن متهم کردند.

در همان روزهای اول بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق در مورد آن در خاک سوریه شد.

پس از آن در خرداد ماه گذشته کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه دولت سوریه را رسما متهم به استفاده از سلاح‌های شیمایی علیه مخالفان خود کردند.

دولت روسیه نیز که از حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، شورشیان را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کرده است.

طی ماه‌های گذشته بازرسان سازمان ملل موفق نشده بودند برای تحقیقات وارد خاک سوریه شوند و مجبور بودند این کار را خارج از مرزهای آن کشور و بر نمونه‌ها و مدارک، در کشورهای همسایه انجام دهند.

رابرت سری، فرستاده سازمان ملل برای نظارت بر روند صلح در خاورمیانه، در سخنانی در دوم مرداد ماه در شورای امنیت گفته بود که دبیرکل سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در ناآرامی های ۲۸ ماه اخیرِ سوریه «به شدت نگران است».

این مقام بین‌المللی از «سیزده مورد» حمله با سلاح‌های شیمیایی در سوریه خبر داده است.

در حال حاضر یکی از مناطقی که بازرسان می‌خواهند از آن دیدن کنند خان العسل در نزدیکی حلب است.

حلب و اطراف آن اولین جایی بود که خبر استفاده از سلاح شیمایی در آن به بیرون درز پیدا کرد. در «حمله شیمایی» ۲۹ اسفند ماه سال گذشته که دولت و شورشیان دیگری را مسئول آن می‌دانند، چندین شهروند سوری در شهرک خان العسل کشته شدند. این منطقه هنوز صحنه درگیری‌های خونبار ا‌ست و هنوز هم گزارش‌هایی در مورد استفاده از سلاح شیمایی در آن منتشر می‌شوند.

سازمان ملل متحد می‌گوید شمار قربانیان جنگ داخلی سوریه طی دو سال و نیم گذشته، از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است. علاوه بر گزارش‌ها در مورد استفاده از سلاح شمیایی که با نگرانی‌های گسترده روبه‌روست، بحران پناهندگان سوری نیز طی دو دهه گذشته بی‌سابقه گزارش شده و نزدیک به ۲۰ درصد کل جمعیت آن کشور در پی جنگ داخلی آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG