لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

واکنش آمریکا به خبر احتمال استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه


یکی از مصدومان حملات در استان حلب سوریه. ۱۹ مارس ۲۰۱۳.
یکی از مصدومان حملات در استان حلب سوریه. ۱۹ مارس ۲۰۱۳.
ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند با مردود دانستن اتهام استفاده اپوزیسیون سوریه از سلاح‌های شیمیایی، به رژیم سوریه هشدار داد تا «از این‌گونه اتهام‌ها به عنوان بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر روی کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط خود رژیم استفاده نکند.»

در همین حال دو مقام اطلاعاتی آمریکا از احتمال عبور رژیم بشار اسد از «خط قرمزی» سخن گفتند که می‌تواند به درگیری نظامی ایالات متحده در نزاع سوریه بینجامد.

در حالی که اخبار جنگ داخلی سوریه روز سه‌شنبه حکایت از یک حمله مرگ‌بار شیمیایی در نزدیکی شهر حلب دارد، حکومت سوریه و شورشیان مخالف حکومت، هریک دیگری را متهم به این حمله می‌کند.

یه گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در همین روز با اظهار اینکه «این اتهامات را به دقت در دست بررسی و ارزیابی داریم» به خبرنگاران گفت که «ما به رژیمی که همه اعتمادها از آن سلب شده عمیقاً مظنون هستیم و از آن‌جمله به این رژیم هشدار می‌دهیم که از این‌گونه اتهام‌ها به عنوان بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر روی کاربرد سلاح‌های شیمیایی استفاده نکند.»

وی در ادامه افزود: «شواهدی در دست نداریم که نشان بدهد اپوزیسیون از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد.»

در همین حال روز چهارشنبه مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، پس از حضور در جلسه‌ای درباره وضعیت سوریه، در مورد خبر استفاده رژیم سوریه از جنگ‌افزار شیمیایی در حلب به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که: «منتظر تأیید نهایی این خبر هستیم اما با توجه به همه اطلاعاتی که طی یک سال و نیم اخیر به دست ما رسیده این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنم که این سلاح‌ها یا برای استفاده آماده شده‌اند یا اینکه از آنها استفاده شده‌است.»

مایک راجرز به همراه دایان فاین‌استاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، که وی نیز در این جلسه حضور داشته در مصاحبه با سی‌ان‌ان از احتمال عبور رژیم سوریه از «خط قرمز» سخن گفتند.

این دو مقام اطلاعاتی در مورد این «خط قرمز» این‌گونه توضیح دادند که این «خط قرمزی» است که رئیس‌جمهوری آمریکا گفته‌است عبور از آن می‌تواند درگیری نظامی ایالات متحده در نزاع سوریه را درپی داشته باشد.

دایان فاین‌استاین در ادامه گفت: «از محلی که جنگ‌افزار شیمیایی [سوریه] در آن قرار دارد باخبریم. وجود این سلاح‌ها در آن محل امری مخفی نیست و فکر می‌کنم احتمال اینکه وارد روزهایی بسیار تیره‌وتار بشویم بسیار بالا است.»

در همین حال دنیس مک‌دانا، دستیار امنیتی باراک اوباما، نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که اگر گزارش‌های استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه اثبات شوند «قواعد بازی عوض می‌شود و ما مطابق شرایط جدید عمل خواهیم کرد.»

وی در این مصاحبه افزود که مسئله کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه برای رئیس جمهور آمریکا امری «بسیار بسیار جدی» است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که روز سه‌شنبه بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، استفاده جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه «توسط هر دسته و گروهی» را یک «جنایت ناراحت‌کننده» نامید و از این امر ابراز نگرانی عمیق کرد.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز سه‌شنبه با متهم کردن مخالفان به استفاده از سلاح شیمیایی در حلب، شمار کشته‌های این حمله را «۱۶ نفر» و تعداد مجروحان را «۸۶ نفر» اعلام کرد.

گروه اپوزیسیون «ناظر حقوق بشر در سوریه» که رویدادهای سوریه را رصد می‌کند، تعداد کشته‌شدگان این حمله را ۲۶ نفر عنوان کرده است که از جمله آنها ۱۶ سرباز هستند.
XS
SM
MD
LG