لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

اشتون خواستار «احتیاط» در کمک تسلیحاتی به شورشیان سوریه شد


یکی از شورشیان سوری در حلب، فوریه ۲۰۱۳
یکی از شورشیان سوری در حلب، فوریه ۲۰۱۳
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار «رعایت احتیاط» در لغو تحریم تسلیحاتی سوریه برای ارسال سلاح به شورشیان شده است.

به گزارش رویترز، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به دعوت فرانسه و بریتانیا به لغو تحریم نظامی برای کمک به شورشیان در سوریه، خواستار «رعایت احتیاط» شده است و درباره تاثیر چنین اقدامی بر تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی در سوریه ابراز تردید کرده است.

دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، به تلاش‌های پاریس و لندن در جریان نشست روز جمعه ۲۵ اسفند این اتحادیه برای لغو تحریم تسلیحاتی سوریه برای کمک به مخالفان بشار اسد پاسخ مثبتی ندادند اما در عین حال خواستار آن شدند که وزاری خارجه این دولت‌های اروپایی هفته آینده دوباره در این باره بحث کنند.

کاترین اشتون روز شنبه ۲۶ اسفند در بروکسل در این باره گفته است که اتحادیه اروپا باید «خیلی با احتیاط» درباره استدلال‌های فرانسه و بریتانیا فکر کنند مبنی بر این که لغو این تحریم‌ها و کمک تسلیحاتی به شورشیان سوری می‌تواند بشار اسد را به مذاکره تشویق کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اتحادیه اروپا همچنین باید با میانجی سازمان ملل، اخضر ابراهیمی، و معاذ خطیب، رهبر ائتلاف ملی سوریه که متشکل از گروه‌های اپوزیسیون است، مشورت کند و از آنان درباره تاثیر لغو این تحریم‌ها بر تلاش‌]های آنان برای آغاز مذاکرات با بشار اسد برای پایان‌دادن به بحران سوریه بپرسد.

خانم اشتون در این باره گفته است: «چیزی که باید از آن مطمئن شویم این است که هر اقدامی می‌کنیم، کار (پایان‌دادن به بحران سوریه) را سخت‌تر نکند.»

او این اظهارات را در یک کنفرانس مطرح کرده است که صندوق «ژرمن مارشال آمریکا» آن را برگزار کرده است. این گروه، بر تقویت همکاری‌های فرا قاره‌ای بین آمریکا و اروپا کار می‌کند.

آلمان پیشتاز مخالفت با پیشنهاد فرانسه و بریتانیا برای لغو تحریم‌ها با هدف کمک به شورشیان سوری است. برآوردهای سازمان ملل می‌گوید در دو سال گذشته که جنگ داخلی در سوریه در گرفته است، دست کم ۷۰ هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.

مخالفان پیشنهاد فرانسه و بریتانیا می‌گویند تسلیح شورشیان می‌تواند حامیان بشار اسد، سوریه و ایران را تشویق کند که ارسال سلاح به سوریه را بیشتر کنند و این به یک رقابت تسلیحاتی دامن می‌زند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که ایران در ماه‌های اخیر حمایت‌ نظامی خود از حکومت بشار اسد در سوریه را به‌ طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

مخالفان این پیشنهاد فرانسه و بریتانیا همچنین بیم‌ناک اند که این تسلیحات به‌اشتباه در دستان شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مستقر در سنگر مخالفان بشار اسد برسد.

هفته گذشته در ۲۱ اسفند ماه سازمان القاعده، مسئولیت کشتن ۴۸ سرباز و کارمند دولت سوریه در عراق در هفته گذشته را برعهده گرفت.

یک هفته پیش از آن، افراد مسلح کاروان حامل سربازان و کارمندان دولتی سوریه که در حال حرکت به سمت سوریه را در خاک عراق هدف قرار گرفتند.

کاترین اشتون درباره پیشنهاد کمک تسلیحاتی به شورشیان سوریه پرسیده است: «فرستادن سلاح به این میدان نبرد، آن را بیشتر شبیه چیزی نمی‌کند که دیگران هم در پی آن هستند؟ با توجه به واکنش‌های بشار اسد تاکنون، واکنش او چه خواهد بود؟ آیا این کار مانع کشته‌شدن افراد بیشتر می‌شود یا باعث می‌شود افراد سریع‌تر کشته شوند؟»

هرچند خانم اشتون در اظهارات خود اشاره‌ای به این موضوع نکرد، ولی دولت‌های غربی نگران سلاح‌های شیمیایی هستند که گمان می‌رود دولت سوریه در اختیار دارد. رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما، به حکومت بشار اسد هشدار داده است که اگر چنین تسلیحاتی به کار برده شود، او مسئول آن خواهد بود.

دیپلمات‌های اروپایی معتقدند بعید است فرانسه و بریتانیا بتوانند دیگر دولت‌های اروپایی را قانع کنند که از لغو تحریم تسلیحاتی سوریه برای کمک به شورشیان حمایت کنند. چنین تصمیمی نیازمند اتفاق آرا است. در عین حال خبرگزاری رویترز نوشته است احتمال دارد مصالحه‌ای در این باره صورت بگیرد که اجازه دهد کمک‌های بیشتری به مخالفان بشار اسد داده شود.

طبق این گزارش، تحریم فعلی سوریه تا اول ژوئن (۱۱ خرداد سال آینده) اعتبار دارد.

پیش از این یکی از فرماندهان مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده بود افسران آمریکایی در اردن به آموزش گروهی از شورشیان سوری مشغول اند و نخستین گروه از نیروهایی که توسط این افسران آموزش دیده‌اند، با پایان دوره آموزشی‌شان برای نبرد با نیروهای دولتی سوریه به این کشور باز می‌گردند.
XS
SM
MD
LG