لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

تیم بازرسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل وارد سوریه شد


ورود «آکه سلستروم» سرپرست تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل (سمت راست) به دمشق.
ورود «آکه سلستروم» سرپرست تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل (سمت راست) به دمشق.
تیمی از بازرسان سازمان ملل متحد روز یک‌شنبه ۲۷ مرداد وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد تا در مورد احتمال استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در جنگ داخلی این کشور تحقیق کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموریت بازرسان سازمان ملل بارها به تاخیر افتاده بود و علت آن اختلاف نظر با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در خصوص دریافت اجازه بازرسی از تمام محل‌های مورد نظر سازمان ملل بوده است.

رژیم بشار اسد روز پنج‌شنبه در ارتباط با این بازرسی اعلام کرد «چیزی ندارد که بخواهد پنهان کند» و سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌است که این بازرسی را «کاملاً مستقل و غیرجانبدارانه» انجام خواهد داد.

رژیم سوریه و مخالفان این رژیم یکدیگر را متهم به کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی می‌کنند و استفاده از این سلاح‌ها توسط خود را انکار می‌کنند.

درگیری این دو گروه از ۲۹ ماه پیش آغاز شده و به گفته سازمان ملل تاکنون بیش از صد هزار نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه همچنین روز یک‌شنبه گزارش داد که موج جدیدی از پناهجویان کُرد سوریه که از درگیری‌های میان نیروهای وابسته به القاعده با شبه‌نظامیان کرد سوریه گریخته‌اند وارد شمال عراق شده‌اند.

اردوگاه پناهجویان کرد سوریه در کَورگوسک، بیست کیلومتری غرب اربیل. ۱۷ اوت ۲۰۱۳.
اردوگاه پناهجویان کرد سوریه در کَورگوسک، بیست کیلومتری غرب اربیل. ۱۷ اوت ۲۰۱۳.
سازمان ملل می‌گوید که در آخرین موج ورود پناهجویان، ۵ هزار تا ۷ هزار پناهجو از مرز سوریه گذشته و وارد اقلیم کردستان عراق شده‌اند؛ مقامات کردستان عراق این تعداد را حدود ۱۵ هزار نفر ذکر می‌کنند.

به گفته سازمان ملل، عراق حدود ۱۵۵ هزار پناهنده سوری که بیشتر آنها کرد هستند را در خاک خود پناه داده است.

نیروهای رژیم بشار اسد سال گذشته از مناطق کردنشین شمال و شمال شرقی سوریه خارج شدند و از آن زمان امور این منطقه توسط مقامات محلی اداره می‌شود.

اما نیروهای وفادار به سازمان القاعده که گروهی قدرتمند را در جبهه مخالفان بشار اسد تشکیل می‌دهند در ماه‌های اخیر وارد مناطق کردنشین سوریه شده و با شبه‌نظامیان کرد درگیر شده‌اند.

مسعود بارزانی، رییس حکومت اقلیم کردستان عراق، روز ۱۹ مرداد ماه گفت که حکومت تحت رهبری او از تمام امکانات برای دفاع از کردهای سوریه، در صورت تهدید القاعده، استفاده می‌کند.

«اداره امور سوریه در دست سپاه پاسداران و حزب‌الله است»

در همین حال، احمد جَربا، رییس ائتلاف مخالفان دولت سوریه، روز یک‌شنبه با اشاره به اخبار کمی که به تازگی از بشار اسد مخابره می‌شود گفته‌است: در حال حاضر «این بشار اسد نیست که سوریه را اداره می‌کند بلکه اداره‌کنندگان واقعی امور سوریه، سپاه پاسداران ایران با همکاری افراد مسلح حزب‌الله لبنان هستند.»

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه سعودی «الحیات» که روز یک‌شنبه منتشر شد هم‌چنین گفته‌است که مخالفان اسد «کنترل دست‌کم نیمی از کشور را در دست دارند.»

احمد جربا در این مصاحبه هم‌چنین بر این موضع اپوزیسیون تأکید کرد که «هرگونه سازش میان دو گروه باید بدون ادامه حضور بشار اسد در صحنه سیاسی صورت بگیرد» و این‌که «بشار اسد باید به خاطر جنایت‌های جنگی که علیه مردم سوریه مرتکب شده تنبیه شود.»
XS
SM
MD
LG