لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

فرمانده سپاه: واکنش‌ها به حمله آمريکا، فراتر از مرزهای سوريه خواهد بود


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران، روز شنبه نهم شهريور ماه گفته است که در صورت حمله احتمالی آمريکا به سوريه، واکنش ها به چنين اقدامی «فراتر از مرزها» سوريه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سپاه، محمد علی جعفری که در حاشيه نشست شورای عالی امنيت ملی صحبت می کرد، گفته است: تصور آمريکا از توانايی محدودسازی مداخله نظامی در سوريه توهمی بيش نيست، واکنش‌ها فراتر از مرزهای سوريه خواهد بود.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه گفت که کشورش احتمال اقدام نظامی محدود عليه حکومت سوريه را بررسی می کند و چنين اقدامی کمک خواهد کرد تا نه تنها حکومت سوريه، بلکه ديگر کشور های بدانند که جامعه بين المللی به موضوع ممنوعيت استفاده از سلاح شيميايی حساس است.

در حمله شيميايی به مناطقی در حومه دمشق در چهارشنبه ۲۱ اوت صدها نفر کشته شدند. آمريکا می گويد شواهدی در اختيار دارد که نشان می دهد حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی استفاده کرده و در اين حمله يک هزارو ۴۲۹ نفر کشته شده اند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

فرمانده سپاه پاسداران همچنين گفته است که «ناکامی» آمريکا در ايجاد ائتلاف برای حمله سوريه باعث مطرح کردن «حمله نظامی محدود به سوريه» شده است.

نمايندگان مجلس عوام در بريتانيا روز پنجشنبه با طرح دولت اين کشور برای اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد، رييس جمهور سوريه مخالفت کردند. اين در حالی است که فرانسه اعلام کرده است که رای منفی مجلس عوام بريتانيا تاثيری بر تصميم اين کشور برای اقدام عليه سوريه ندارد.

با اين حال فرمانده سپاه پاسداران ايران روز شنبه گفته است:« کسانی که در اين مداخله با آمريکا مشارکت نمايند دچار بحران‌های زودرس در امنيت ملی خود خواهند شد.»

محمدعلی جعفری همچنين تصريح کرده است: همانگونه که مداخله آمريکا در جهان اسلام تا به امروز موجب توسعه افراط گرايی، خشونت و تروريست شده است، تهاجم به سوريه نيز روند توسعه افراط گرايی را تشديد خواهد کرد و به مانند افغانستان و عراق جز رنج، محنت، آوارگی و کشتار مردم بی گناه ر‌ه‌آوردی نخواهد داشت.

مقام های آمریکا دولت سوریه را متهم می کنند که حملات شیمیایی علیه شهروندان سوری انجام داده است و خواهان اقدام قاطع برای جلوگیری از بروز چنین حملاتی در آینده هستند.

در همین زمینه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفته است: پاسخ ندادن به این اقدام حتی به فراتر از مرزهای سوریه می‌کشد. وی تصریح کرد که اگر به سوریه پاسخ داده نشود ایران در برنامه هسته‌ای خود برای رسیدن به سلاح‌ هسته‌ای جسارت پیدا می‌کند و گروه‌هایی مانند حزب‌الله ممکن است به استفاده از سلاح شیمیایی بیندیشند.

نا آرامی ها در سوريه از بيش دو سال پيش اغاز شد. ابتدا اعتراضات به صورت مسالمت آميز بود. اما سرکوب اين اعتراضات در نهايت به جنگ داخلی در سوريه منجر شد.

به گزارش سازمان ملل متحد تاکنون در جريان ناآرامی در سوريه بيش از صد هزار نفر کشته شده اند و بيش از دو ميليون نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.
XS
SM
MD
LG