لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

نقدی: حمله به اشرف از عملیات مرصاد مهم‌تر بود


حمله نیروهای مسلح عراق به پادگان اشرف
حمله نیروهای مسلح عراق به پادگان اشرف
محمدرضا نقدی، رئيس سازمان بسيج مستضعفين، گفت که «حمله مجاهدين عراقی به پادگان اشرف، ‌مهم‌تر از عمليات مرصاد بود».
خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد که آقای نقدی در جلسه «هيئت عاشقان ولايت بسيجيان استان گلستان» گفته است: «حمله‌ای که توسط مجاهدين عراقی به پادگان اشرف روی داد، مهم‌تر از عمليات مرصاد بود، چرا که تعداد زيادی از سران پليد منافقين در يک روز نابود شدند.»
پيش از اين خبرگزاری فارس نيز در روز چهارشنبه هفته گذشته گزارشی از سخنان مشابه قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، در نشست سالانه مجلس خبرگان رهبری ارائه داده بود.
اين خبرگزاری به نقل از يک عضو مجلس خبرگان رهبری بدون ذکر نام وی نوشته بود که آقای سليمانی در نشست روز سه‌شنبه، ۱۲ شهريور، اين مجلس «به قضيه عراق و اردوگاه اشرف پرداخت که بيش از ۵۰ نفر از آنها کشته شدند... و اين قضيه، مهم‌تر از حمله مرصاد بود و در واقع وعده خداوند محقق شد.»
نيروی قدس واحد عمليات بين‌المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بر اساس گزارش‌ها بيشتر در عراق، لبنان و سوريه فعاليت می‌کند.
بروز انفجارهای پياپی در روز دهم شهريور در اردوگاه اشرف که محل استقرار صد تن از نيروهای سازمان مجاهدين خلق بود، به مرگ ده‌ها تن انجاميد. يک مقام امنيتی عراق يافتن ۵۲ جسد را در اين اردوگاه تأييد کرده است.
در پی اين واقعه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بيانيه‌ای از «حمله به اردوگاه اشرف» از سوی گروهی که آنها را فرزندان «مجاهدان شهيد عراقی» ناميده ابراز خوشحالی کرد.
مرصاد نام عملياتی است که نيروهای مسلح ايران در واکنش به عمليات فروغ جاويدان سازمان مجاهدين خلق ايران انجام دادند.
فروغ جاويدان عملياتی بود که سازمان مجاهدين خلق ايران شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد مبنی بر آتش‌بس با عراق توسط ايران و همزمان با حمله مجدد نيروهای عراقی به ايران با هدف اشغال مجدد خرمشهر انجام داد.
مسعود رجوی، رهبر مجاهدين خلق، شب عمليات وعده داده بود که نيروهای اين سازمان ظرف ۴۸ ساعت به تهران خواهند رسيد، اما واکنش نيروهای مسلح جمهوری اسلامی در قالب عمليات مرصاد، شکست سنگينی را به اين سازمان وارد کرد و به مرگ تعداد زيادی از نيروهای مجاهدين خلق منجر شد.
در کنار سپاه پاسداران، سازمان مجاهدين خلق نيز می‌گويد مرگ اعضايش در پی حمله نيروهای عراقی به کمپ اشرف بوده است، اما دولت عراق با رد اين اظهارات می‌گويد عده‌ای از ساکنان اشرف به دليل درگيری با يکديگر کشته شده‌اند.
حمله به پايگاه اشرف، با محکوميت دولت آمريکا، تعدادی از نهادهای بين‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.
از جمله شيرين عبادی به همراه دو سازمان حقوق بشری با انتقاد از ابراز خرسندی سپاه پاسداران از مرگ ده‌ها تن از مجاهدين خلق در کمپ اشرف، گفت که اين اقدام گمانه‌زنی‌ها در مورد دخيل بودن مستقيم يا غيرمستقيم دولت ايران در اين واقعه را تقويت می‌کند.
XS
SM
MD
LG