لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

عبادی: بیانیه سپاه حدس دخالت آن در حادثه اشرف را تقویت می‌کند


شیرین عبادی به همراه دو سازمان حقوق بشری با انتقاد از ابراز خرسندی سپاه پاسداران از مرگ ده‌ها تن از مجاهدین خلق در کمپ اشرف، می‌گوید این اقدام گمانه‌زنی‌ها در مورد دخیل بودن مستقیم یا غیرمستقیم دولت ایران در این واقعه را تقویت می‌کند.

شیرین عبادی، برنده نوبل صلح، ۱۳ شهریورماه در گفت‌و‌گو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «برخی از حدس و گمان‌ها در مورد دخالت بخشی از حکومت ایران در این حادثه است... به ویژه آن‌ که سپاه پاسداران اطلاعیه‌ای داده و در آن از کشته شدن اعضای سازمان مجاهدین اظهار خوشحالی کرده است... این بیانیه حدس برخی که در این خصوص دولت ایران را به طور مستقیم یا غیرمستقیم دخیل می‌دانند، تقویت می‌کند.»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای مشترک که ۱۲ شهریورماه منتشر شده، با ابراز نگرانی شدید از بیانیه سپاه پاسداران، تأکید کرده است که بیانیه سپاه را «تنها می‌توان به معنای مشارکت در این گونه قتل‌های فراقضایی یا حمایت از آنها تلقی کرد».

۱۰ شهریورماه بروز انفجارهای پیاپی در اردوگاه اشرف، محل استقرار صد تن از نیروهای سازمان مجاهدین خلق به مرگ ده‌ها تن انجامید. یک مقام امنیتی عراق یافتن ۵۲ جسد را در این اردوگاه تأیید کرده است.

در پی این واقعه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای از «حمله به اردوگاه اشرف» از سوی گروهی که آنها را فرزندان «مجاهدان شهید عراقی» نامیده ابراز خوشحالی کرد.

در کنار سپاه پاسداران، سازمان مجاهدین خلق نیز می‌گوید مرگ اعضایش در پی حمله نیروهای عراقی به کمپ اشرف بوده است، اما دولت عراق با رد این اظهارات می‌گوید عده‌ای از ساکنان اشرف به دلیل درگیری با یکدیگر کشته شده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ۱۲ شهریورماه حوادث اخیر اردوگاه اشرف را «قتل‌های فراقضایی» دانست و ابراز امیدواری کرد که تحقیقات دولت عراق درباره حادثه اردوگاه اشرف به دستگیری و محاکمه عادلانه مرتکبان آن منجر شود.

وی در ادامه اگرچه تأکید کرد که شرایط «حمله» هنوز نامشخص است، افزود: «در هر حال مسئولیت اصلی رویدادهای روز یک‌شنبه به عهده دولتمردان عراق است.»

شیرین عبادی نیز ۱۳ شهریورماه دولت عراق را در قبال این حوادث مسئول دانست و تأکید کرد: «طبق قوانین شناخته شده و معتبر در سراسر جهان، هر حکومتی مسئولیت امنیت ساکنین داخل کشور را دارد.»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر که مقر اصلی آن در پاریس است به همراه جامعه دفاع از حقوق بشر ایران که در برلین مستقر است، ضمن درخواست از سازمان ملل برای انتشار هرچه سریع‌تر گزارشش درباره خشونت‌های صورت گرفته در کمپ اشرف، از دولتمردان عراقی نیز خواسته است تا تحقیقاتی مستقل در این زمینه را آغاز کنند.

گروه تحقیق هیئت کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق ۱۱ شهریورماه از اردوگاه اشرف دیدن کرد و به گفته این سازمان حقوق بشری قرار است تعداد قربانیان و دلیل مرگ آنها را مشخص کند. تاریخ اعلام نظر این سازمان از سوی رسانه‌ها منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG