لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

سخنگوی دولت ایران: «نرمش قهرمانانه» را به طور قوی در دیپلماسی لحاظ می‌کنیم


محمدباقر نوبخت می‌گوید که توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره دیپلماسی صریح بوده و دولت آن را به کار می‌بندد.
محمدباقر نوبخت می‌گوید که توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره دیپلماسی صریح بوده و دولت آن را به کار می‌بندد.
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید که حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی توصیه آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر «نرمش قهرمانانه» را به طور قوی لحاظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای نوبخت روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی و تاکید او بر «نرمش قهرمانانه» در عرصه دیپلماسی گفت: «دکتر روحانی و وزارت امور خارجه در مذاکرات خود همین منویات رهبری را که بسیار هم سنجیده است، لحاظ می‌کنند.»

به گفته آقای نوبخت، آیت‌الله خامنه‌ای همیشه معتقد بوده که مذاکرات هسته‌ای ایران باید «با تدبیر» مدیریت شود و اگر غیر از این بوده، او «تذکرات لازم» را داده است.

این در حالی است که آقای خامنه‌ای در سال‌های گذشته و دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد همواره بر مقاومت در برابر غرب و ایالات متحده تاکید داشت تا جایی که چندی پیش به صراحت گفت «او فردی انقلابی است، نه یک دیپلمات»، که این سخن گویای سیاست رهبر جمهوری اسلامی در قبال مسئله هسته‌ای بود.

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه در سخنانی، عرصه دیپلماسی را «عرصه لبخند و مذاکره» توصیف کرده و گفت که مخالفتی با انعطاف در برابر غرب ندارد، اگرچه «نباید فراموش کرد که حریف کیست و چه هدفی دارد».

ایران تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد که اقتصاد کشور را نشانه رفته است. این تحریم‌ها شامل صادرات نفت، بانک‌های ایرانی و حتی بانک مرکزی نیز می‌شود و به همین دلیل تحلیل‌گران از آن به عنوان یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها در جهان یاد می‌کنند.

اما موضع‌گیری جدید آقای خامنه‌ای می‌تواند تا حدی امیدها را نسبت به توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر مناقشه هسته‌ای افزایش دهد چنان‌چه حسن روحانی نیز در مقام رییس جمهوری ایران بر حل و فصل این مناقشه و آمادگی تهران برای «شفاف‌سازی بیشتر» تاکید کرده است.

حال سخنگوی دولت آقای روحانی با اشاره به اظهارات ایت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: «قطعا با توجه به صراحت رهبری، این موضوع از سوی مجریان دولت به صورت قوی مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.»
XS
SM
MD
LG