لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

جان کری: توافق هسته‌ای با ايران می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گیرد


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا
جان کری، وزير امور خارجه آمريکا
جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه، هفتم مهر ماه، گفت اگر ايران ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی ندارد توافق هسته‌ای با این کشور می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گيرد.

آقای کری در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقيقه» شبکه تلويزيونی «سی‌بی‌اس» گفت که خواست حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، برای دستيابی به توافق هسته‌ای بين سه تا شش ماه، حتی می‌تواند زودتر اتفاق بيفتد به شرطی که ايران شرايط مشخص را برآورده سازد.

وی اظهار داشت: «ممکن است توافق زودتر از اين زمان رخ دهد- بستگی دارد به آنچه که رخ می‌دهد- و اينکه ايران برای چنين وضعيتی آماده باشد».

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد: «ما نياز به يک توافق خوب در اين زمينه داريم و توافق خوب بدين معنی است که کاملا معتبر باشد، به گونه‌ای که صلح‌آميز برنامه هسته‌ای ايران با اقداماتی محک زده شود».

آقای کری افزود: «اگر اين برنامه صلح‌آميز است و همه به آن اذعان داشته باشيم- همه دنيا آن را بپذيرند- مناسبات با ايران می‌تواند به شکل محسوسی بهتر شود و به سرعت اتفاق بيفتد».

وی تاکید کرد: تنها هنگامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود که توافقنامه‌ای بین دو کشور امضا شود که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

به گفته وزير امور خارجه آمريکا، «دسترسی بازرسان بين‌المللی به تاسيسات هسته‌ای ايران در دل‌های کوه‌های نزديک شهر قم می‌تواند نشان دهد که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نيست».

اشاره آقای کری به تاسيسات فردو است که ايران گفته است برای در امان ماندن از هر گونه حملات احتمالی آمريکا يا اسرائيل آن را در دل کوه بنا کرده است.

جان کری گفت که ایران «می‌تواند فورا درهای اين تاسيسات را به روی بازرسان بگشايد. آنها می‌توانند پروتکل‌های الحاقی را که ضامن دسترسی بازرسان به تاسيسات ايران است امضا کنند».

وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت که ايرانی‌ها می‌توانند به طور داوطلبانه غنی‌سازی را در سطح خاصی محدود کنند، چرا که برای مقاصد صلح‌آميز نيازی به غنی‌سازی در سطح بالاتر نيست.

سخنان جان کری در حالی منتشر می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گفته است تهران آماده مذاکره با آمریکا است اما حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم قابل مذاکره نیست.

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر در دو سطح ۳.۵ و ۲۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانيوم می‌کند که اين دومی، باعث نگرانی کشورهای غربی شده است. غرب می‌گويد که ايران با غنی‌سازی اورانيوم در سطح ۲۰ درصد و انبار کردن آن، قادر خواهد شد تا مواد لازم برای ساخت يک يا چند بمب اتمی را در اختيار داشته باشد.

اين در حالی است که ايران اين ادعاها را رد کرده و گفته است که غنی سازی در سطح ۲۰ درصد برای توليد راديوداروهای مورد نياز بيماران خاص است.

اظهارات جان کری پس از آن بيان می‌شود که در يک هفته گذشته تحولات بسيار مهمی در روابط تيره تهران و واشينگتن ظرف ۳۴ سال گذشته رخ داده است. ديدار وزير امور خارجه آمريکا با همتای ايرانی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و همچنين تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی اميدها در دو کشور را برای حل و فصل سريع پرونده هسته‌ای ايران فراهم کرده است.

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، هفته پيش گفت که تهران مايل است تا پرونده اتمی ایران را ظرف سه تا شش ماه حل و فصل کند و به موازات آن بايد تحريم‌های بين المللی عليه تهران برداشته شود.
XS
SM
MD
LG