لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

اتحادیه عرب: کنفرانس ژنو ۲ روزهای ۲۳ و ۲۴ دسامبر برگزار می‌شود


دبيرکل اتحاديه عرب اعلام کرده کنفرانس ژنو ۲، با دستور گفت‌وگوهای صلح ميان دولت سوريه و مخالفانش، روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر (۲ و ۳ آذر) در ژنو سوييس برگزار خواهد شد.

همزمان، يک روز پس از کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر در حادثه انفجار يک خودرو در ايستگاه بازرسی نزديک پايتخت سوريه، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده ديگری در يک ايستگاه بازرسی در نزديکی «حما»، حداقل ۳۱ نفر ديگر را کشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، اين حادثه، روز يکشنبه ۲۸ مهر (۲۰ اکتبر) و همزمان با مشخص شدن روز ۲۳ و ۲۴ نوامبر به عنوان تاريخ برگزاری اجلاس بين‌المللی مشهور به ژنو ۲ با هدف برقراری گفت‌وگو و صلح ميان دولت بشار اسد و مخالفان او رخ داده است.
يک بمب‌گذار انتحاری عضو جبهه النصره، وابسته به القاعده، يک روز پيش از اين حادثه يعنی شنبه ۲۷ مهر، يک ايستگاه بازرسی نظامی در اطراف دمشق را منفجر کرد که به دنبال آن و در جريان تيراندازی‌های بعدی، دست‌کم ۱۵ شورشی عضو جبهه النصره و ۱۶ سرباز ارتش سوريه کشته شدند.
در انفجار يکشنبه نيز آنگونه که گروه ناظران حقوق بشر سوريه، مستقر در لندن، اعلام کرده، ۳۱ نفر کشته شدند.
به گزارش رويترز، بمب‌گذار انتحاری، کاميون حاوی يک و نيم تن مواد منفجره را به نزديکی شهر حما رساند و خود را در جاده شلوغ پيش از ايستگاه بازرسی منفجر کرد. گروه ناظران حقوق بشر سوريه گفته که اکثر کشته شدگان اين انفجار، شهروندان غير نظامی بودند.
تظاهرات مسالمت‌آميز مردم سوريه در اعتراض به حکومت بشار اسد و حزب بعث در اين کشور از دو سال و نيم پيش آغاز شد.

اين اعتراضات به شدت توسط دولت و نظاميان وفادار به آن سرکوب شد تا اينکه عده‌ای از سربازان و درجه‌داران ارتش با خروج از آن، ارتش آزاد سوريه را برای محافظت از جان مردم در برابر حملات ارتش تاسيس کردند. بعدها برخی گروه‌های مرتبط با القاعده که اکثر جامعه جهانی آنها را تروريست می‌دانند نيز با ورود به سوريه به صف مخالفان بشار اسد پيوستند هرچند درگيری‌ها و تلفات پرشماری ميان اين گروه‌ها با ارتش آزاد سوريه نيز گزارش شده است.
در جريان ناآرامی‌ها و جنگ در سوريه طی اين مدت، بيش از ۱۱۰ هزار نفر کشته و ميليون‌ها نفر نيز مجروح يا آواره شده‌اند. تاکنون نه شورای امنيت و سازمان ملل متحد و نه ديگر دولت‌ها و سازمان‌های بين‌المللی نتوانسته‌اند راه‌حلی برای پايان دادن به اين خشونت‌ها پيدا کنند.
اين در حالی است که نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب، گفته که برنامه‌ريزی برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در حال انجام است و اين کنفرانس ۲۳ نوامبر در ژنو سوييس برگزار خواهد شد.
اما اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در بحران سوريه گفته که اين تاريخ همچنان به طور رسمی نهايی نشده است.
آقای ابراهيمی گفته که او از قطر و ترکيه، دو پشتيبان مخالفان دولت سوريه و ايران، متحد اصلی بشار اسد، با هدف جلب حمايت بيشتر از کنفرانس ديدار خواهد کرد.
روسيه، به عنوان بزرگترين متحد دولت سوريه و آمريکا به عنوان کشوری که اخيرا سوريه را به حمله نظامی تهديد کرده بود، چهار ماه است که مشغول مذاکره و رايزنی برای برگزاری اجلاس ژنو ۲ هستند.
ائتلاف ملی سوريه، گروه اصلی مخالف دولت سوريه در اين ماه تصميم نهايی خود را برای شرکت يا عدم شرکت در کنفرانس اعلام خواهد کرد اما شورای ملی سوريه، ديگر گروه کليدی مخالفان گفته تا زمانی که دولت بشار اسد به رنج دادن و آزار و اذيت مردم اين کشور ادامه می‌دهد، در کنفرانس صلح شرکت نخواهد کرد.
اما دولت سوريه اعلام کرده که وليد معلم، وزير امور خارجه اين کشور، رياست هيات شرکت‌کننده در کنفرانس ژنو ۲ را بر عهده خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG