لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

نتانیاهو: ایران ظرف چند هفته می‌تواند اورانیوم ۹۰ درصد تولید کند


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه، پنجم آبان، در جلسه دولت خود در بيت المقدس گفت که ايران می‌تواند اورانيوم غنی شده خود را تنها «ظرف چند هفته» تا ۹۰ درصد غنی کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، او بار ديگر خواهان «تشديد تحريم‌ها» عليه ايران شد و بحث در مورد قطع غنی‌سازی اورانيوم در سطح بيست درصد را بی‌اهميت دانست.
بخش عبری راديوی اسرائيل نيز گزارش داده که نتانياهو در بازگشت به کشورش پس از مذاکرات روزهای گذشته با جان کری وزير خارجه آمريکا در شهر رم گفت از آمريکا و ديگر اعضای جامعه جهانی و مذاکره کنندگان اتمی در برابر ايران می‌خواهد که از هر گونه کاهش تحريم‌ها عليه ايران خودداری کنند.
نخست وزير اسرائيل در واکنش غير مستقيم به اين گزارش‌ها که ايران ممکن است غنی‌سازی اورانيوم بيست درصدی خود را «به دليل بی‌نيازی» متوقف کرده باشد، گفت «اين بحث‌ها بی‌ربط است زيرا ايران تجهيزات پيشرفته‌ای را به کار گرفته که می‌تواند اورانيوم سه و نيم درصد غنی شده را به سهولت به غنای مورد نياز برای بمب اتمی ارتقاء دهد».
اشاره نتانياهو به نقل قولی در هفته گذشته از نقوی حسينی سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران بود که در آن آمده بود ظاهراً ايران «به دليل بی‌نيازی» خود از مدتی پيش غنی‌سازی اورانيوم در سطح بيست درصد را متوقف کرده است.
نقوی حسينی خود سپس اين نقل قول را رد کرد و علاءالدين بروجردی رييس کميسيون نيز نادرستی آن را تاييد کرده و گفته بود غنی‌سازی بیست درصدی ادامه می‌يابد و ديپلمات‌های آژانس نيز گفته بودند نشانی از کاهش سطح غنی‌سازی ايران در دست نيست.
آقای نتانياهو روز اول آبان در ملاقاتی در پايتخت ايتاليا که در عرف سياسی بسيار طولانی بود و هفت ساعت ادامه داشت، آينده گفت‌وگوهای هسته‌ای ميان کشورهای گروه ۱+۵ با ايران را با جان کری مورد بررسی قرار داد.
هدف نتانياهو از اين ديدار، اطمينان يافتن از عدم کاهش تحريم‌ها عليه ايران بود.
نتانياهو همان روز در ديدار با انريکو لتا نخست وزير ايتاليا نيز گفته بود: «ايران اگر بخواهد، با اورانيوم سه و نيم درصدی نيز می‌تواند بمب بسازد».
يووال اشتاينيتز وزير اطلاعات و امور راهبردی اسرائيل نيز در روزهای گذشته در ديدار با جو بايدن معاون رييس جمهوری آمريکا گفته بود: «قطع کامل غنی سازی اورانيوم در ايران، کمترين درخواست اسرائيل است».
تکاپوی دامنه‌دار اسرائيل برای جلوگيری از کاهش تحريم‌ها عليه ايران در حالی است که دولت باراک اوباما به کنگره آمریکا گفته است تا زمانی که مذاکرات هسته‌ای با ايران جريان دارد، برای برقراری تحريم‌های تازه عليه اين کشور دست نگه دارند.
«توانایی نظامی-هسته‌ای کوتاه مدت» ایران

در همين حال، ژنرال عيدو نخوشتان فرمانده پيشين نيروی هوايی اسرائيل گفته است: «ايران حتی اگر به توانايی هسته‌ای نظامی نيز برسد، اين توانايی مدت زمان زيادی طول نخواهد کشيد».
به گزارش وبسايت «وای.نت»، ژنرال نخوشتان روز چهارم آبان در يک سخنرانی در شهر بئرشبع گفت من اگر به جای ديگران بودم «توان اسرائيل را در انجام ماموريت در هدف‌های دور، دستکم نمی‌گرفتم».
اين فرمانده نظامی پيشين اسرائيل گفت: «قطار برنامه اتمی ايران به آخرين ايستگاه خود رسيده است؛ اسرائيل هيچ فرصتی را برای رسيدگی به اين بحران از دست نداده است اما حتی اگر ايران به توانايی نظامی هسته‌ای برسد، اين توان تا ابد دراختيارش نمی‌ماند اما در همين حال ما نمی‌خواهيم به آن وضعيت برسيم.»
ژنرال نخوشتان گفت: «توان بازدارندگی اسرائيل که شامل قدرت نظامی و نيز آمادگی برای عملی کردن آن است، قوی و پابرجاست و اسرائيل انگيزه کافی را برای عملی کردن توان نظامی دارد و هر زمان که صلاح ديده ايم، توانايی های اطلاعاتی دقيق و نظامی خود را به کار گرفته‌ايم... اما هيچ کس از کاربرد قوای نظامی شادمان نمی‌شود... و گزينه نظامی، هدف نيست بلکه وسيله‌ای برای رسيدن به هدفِ لغو ماهيت نظامی برنامه اتمی ايران است».
وی افزود: «تحريم‌ها اهرمی بود که ايران را وادار کرد به پای ميز مذاکرات اتمی بيايد... و اگر ثابت شود که رژيم ايران فريبکاری می‌کند، اين امر نيز هنوز يک برد (برای اسرائيل) محسوب خواهد شد».
فرمانده پيشين نيروی هوايی اسرائيل اين را نيز گفت که «اما اگر جامعه جهانی بخواهد با يک توافق نصف و نيمه و بد مذاکرات با ايران را تمام کند و يا اگر روند مذاکرات هسته‌ای با ايران در جا بزند، بايد آن را خطرناک دانست».
ژنرال عاموس يادلين رييس پيشين سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل در روزهای گذشته در مصاحبه با نشريه «نيو رپابليک» گفته بود اگر اسرائيل بخواهد به تاسيسات اتمی ايران حمله‌ای موفق انجام دهد، تنها چند ماه فرصت دارد.
ژنرال يادلين گفته بود ضرب الاجل مشخصی در سال ۲۰۱۴ وجود ندارد اما برای موفق کردن حمله می‌توان زمان آغاز حمله را جلو انداخت.
اين در حالی است که شلدون ادلسون، يک ميلياردر آمريکايی و دوست نزديک بنيامين نتانياهو و حامی مالی اصلی حزب حاکم ليکود در اسرائيل در روزهای گذشته در مصاحبه‌ای در آمريکا، خواهان «انداختن بمب هسته‌ای به کوير ايران» برای «دادن هشدار» به سران تهران جهت عدول از برنامه هسته‌ای خود شده بود.
XS
SM
MD
LG