لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

بنیامین نتانیاهو: فشارهای جهانی بر ایران باید افزایش یابد


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
همزمان با سفر یک هیات اسرائیلی به واشینگتن برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات مذاکره هسته‌ای با ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۸ مهر گفت که فشارهای جهانی بر ایران باید هم‌چنان ادامه یافته و حتی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای نتانیاهو در نشست دولت این کشور با اشاره به مذاکرات اخیر ژنو گفت: «تا زمانی که تنها حرف زده شود و چیزی در عمل نبینیم، فشار بین‌المللی باید ادامه پیدا کرده و حتی بالاتر از آن، باید تقویت هم شود.»

به گفته او هر چقدر که فشار بر ایران بیشتر باشد «بخت این‌که برنامه نظامی هسته‌ای جمهوری اسلامی برچیده شود بیشتر است.»

نخست‌وزیر اسرائیل هم‌چنین نسبت به آنچه «مشروعیت دادن» به «رژیم یاغی تهران» نامید هشدار داد.

با افزایش تاکید دولت جدید ایران و هم‌چنین قدرت‌های غربی بر پیشبرد گزینه دیپلماتیک جهت حل مناقشه هسته‌ای، اسرائیل نیز مکرراً نسبت به کاستن «زودهنگام» تحریم‌ها و فشارها بر ایران هشدار داده است.

اظهارات روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو مصادف است با سفر هیاتی از مقام‌های اسرائیلی به واشینگتن برای شرکت در مجمعی که هر شش ماه یک‌بار «برای تعمیق همکاری و هماهنگی دوجانبه میان آمریکا و اسرائیل» برگزار می‌شود.

این هیات شامل یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، و مقاماتی از وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و دفاع اسرائیل است و بنا بر گزارش‌ها تمرکز جلسه تازه مجمع نام‌برده موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در آستانه سفر این تیم به واشینگتن یکی از مقام‌های ارشد اسرائیل پس از شرکت در جلسات توجیهی هیات‌های آمریکایی و بریتانیایی شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو، به اسرائیل بازگشته و مقامات کشورش را در جریان آخرین تحولات این مذاکرات قرار داده است.

به نوشته هاآرتص، مقام‌های فرانسوی و آلمانی نیز در تماس‌های تلفنی، همتایان اسرائیلی خود را در جریان جزئیات مذاکرات اخیر ژنو قرار داده‌اند.

ایران و ۱+۵ مذاکرات دو روزه‌ای را در ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو سوئیس پشت سر گذاشته و قرار است دور بعدی گفت‌وگوها، هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان)، بار دیگر در ژنو برگزار شود.

کابینه امنیتی اسرائیل هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که از «یک راه حل واقعی دیپلماتیک که منجر به برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران شود» استقبال می‌کند، اما همزمان هشدار داد که قدرت‌های جهانی به توافق‌های ناکامل با ایران بسنده نکرده و تحریم‌ها علیه ایران را به طور زودهنگام کاهش ندهند.

در همین رابطه بنیامین نتانیاهو نیز در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مهم اروپایی گفته‌است: «رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است.»

در همین راستا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز ۲۱ مهرماه در جریان سخنرانی خود از لندن برای کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در کالیفرنیا گفت که توافق نکردن با ایران، بهتر از مصالحه ضعیف و ناکافی با این کشور است.

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثر مردم اسرائیل از موضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در قبال برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنند و آن را «خوب» یا «بسیار خوب» می‌دانند.

تحریم‌های جهانی علیه ایران که برای واداشتن جمهوری اسلامی به شفاف‌سازی بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای ایران وضع شده تاکنون ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد تهران زده است؛ جمهوری اسلامی ایران همواره برنامه هسته‌ای خود را صرفاً صلح‌آمیز توصیف کرده و نگرانی‌ها در این مورد را بی‌اساس دانسته است.
XS
SM
MD
LG