لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

اولاند در مورد مذاکره با ایران به نتانیاهو اطمینان خاطر داد


فرانسوا اولاند (راست) در کنار بنیامین نتانیاهو
فرانسوا اولاند (راست) در کنار بنیامین نتانیاهو
در پی گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با نخست وزیر اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای در ژنو، اسرائیل می‌گوید که فرانسه بر حمایت کامل خود از دیدگاه اسرائیل تاکید کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته در مصاحبه‌هایی با شش رسانه مهم اروپا، از جمله شبکه تلویزیونی «فرانسه ۲۴»، تاکید کرد که از کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه می‌خواهد که در برخورد با برنامه اتمی ایران، با «چشم باز» عمل کرده و مراقب «ترفندهای ایران» باشند.

آقای نتانیاهو به روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» نیز گفته بود که ایران تنها در پی رفع تحریم‌هاست، ولی در عین حال می‌خواهد همچنان غنی‌سازی را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پاسخ به این فراخوان نخست وزیر اسرائیل از مذاکره‌کنندگان اروپایی برای «هوشیاری» در برابر ایران، فرانسوا اولاند در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو گفت که پاریس با حمایت از دیدگاه اسرائیل، تا زمان برداشتن گام‌های عملی از سوی ایران برای محدود کردن برنامه اتمی خود، در قبال ایران تغییر موضع نمی‌دهد.

براساس این گزارش، اولاند به نتانیاهو در مکالمه تلفنی روز جمعه، هجدهم مهر، گفته است که فرانسه نیز منتظر است ببیند که آیا گفته‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، عملی می شود یا خیر.

دور تازه گفت‌وگوهای اتمی ایران و گروه کشورهای موسوم به ۵+۱، روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم مهر در ژنو برگزار می‌شود که اولین دور مذاکره از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در ایران خواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه به روزنامه فرانکفورتر آلگماینه گفته بود که «کسی که می‌خواهد غنی‌سازی کند، به دنبال بمب اتمی است».

مقامات اسرائیل در روزهای گذشته پی در پی نسبت به احتمال «تزلزل» مذاکره‌کنندگان و نرمش از سوی آنها که موجب «فروپاشی شبکه تحریم‌ها» علیه ایران شود هشدار داده‌اند.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، پیشنهادهای احتمالی ایران در مذاکرات آتی ژنو را «جوک» نامیده است.

در این میان، تساخی هانگبی، مشاور نتانیاهو، روز شنبه، نوزدهم مهر، به روزنامه اسرائیلی معاریو گفت که کشورش «حتی اگر تنها بماند، می‌تواند به تنهایی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند».

به گزارش معاریو، هانگبی در عین اذعان به این که «افکار عمومی جهان نخواهد گذاشت که اسرائیل قصد حمله به برنامه اتمی ایران را عملی کند» تاکید کرده است که اسرائیل توانایی چنین حمله ای را دارد.

حسن روحانی با رد نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، بارها در سه هفته گذشته تاکید کرده است که مذاکرات هسته‌ای باید در یک جدول زمانی بسیار کوتاه به حل کامل پرونده هسته‌ای ایران منجر شده و تحریم‌های برقرار شده علیه ایران لغو شود.
XS
SM
MD
LG