لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

وزیر اطلاعات اسرائیل: اقتصاد ایران تا دو سال دیگر دچار فروپاشی مطلق می‌شود


يووال اشتاينيتز(نفر سمت چپ)، وزير اطلاعات و امور راهبردی اسرائيل همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر
يووال اشتاينيتز(نفر سمت چپ)، وزير اطلاعات و امور راهبردی اسرائيل همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر
همزمان با سفر وزير دفاع اسرائيل به آمريکا برای گفت‌وگوهای بيشتر در مورد برنامه هسته‌ای ايران، وزير اطلاعات و امور راهبردی اسرائيل گفته که اقتصاد ايران تا فروپاشی کامل فاصله زيادی ندارد و لذا بايد فشارهای اقتصادی بر ايران به شدت ادامه يابد.

به گزارش روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست»، يووال اشتاينيتز روز دوشنبه پانزدهم مهر در سخنرانی در يک مرکز مطالعات در بيت المقدس گفت تحريم ها حدود يکصد ميليارد دلار به اقتصاد ايران لطمه وارد کرده است.

وی در سخنان خود به تورم ۴۰ درصدی ايران، نرخ بيکاری ۲۵ تا ۳۵ درصدی که ميزان آن در ميان جوانان ايرانی بيشتر است و حتی به ۴۰ درصد هم می‌رسد، اشاره کرد.

اين وزير اسرائيلی گفت پول ايران در دوره اخير ۱۸۰ درصد بی ارزش‌تر شده و رشد اقتصادی اين کشور به منفی ۵.۴ سقوط کرده است.

يووال اشتاينيتز افزود: تحريم‌ها ايران را از دسترسی به منابع مالی در سراسر جهان محروم کرده و اين کشور برای گردش اقتصاد خود با سخت ترين بحران روبروست.

آمار و ارقام مربوط به اقتصاد ايران که اشتاينيتز به آنها اشاره کرد، همگی از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی ايران تاييد شده و صرفاً ارزيابی اسرائيلی نيست.

وزير اطلاعات و راهبردی اسرائيل با ذکر اين داده‌ها، به حاضران در همايش مرکز مطالعات «بگين-سادات» گفت ارزيابی اسرائيل اين است که اقتصاد ايران يکسال تا يکسال و نيم ديگر، در زمان دولت حسن روحانی با فروپاشی روبرو می شود و تا فروپاشی مطلق شايد دو سالی هم طول بکشد.

يووال اشتاينيتز گفت: همه اينها نشان می‌دهد که فشار بر ايران کارساز بوده است و اگر در کنار مجموعه فشارها، گزينه نظامی معتبرتری نيز عليه ايران مطرح شود، بخت (تسليم شدن ايران دربرنامه هسته ای) تقويت می‌شود».

همزمان، موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل که برای گفت‌وگوهای بيشتر با سران آمريکا و دبيرکل سازمان ملل در مورد ايران به آمريکا رفته است، خواهان تشديد فشارهای کنگره بر ايران شد.

در همين حال، ژنرال يعلون روز دوشنبه پانزدهم مهر در ديدار با بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد در نيويورک گفت کشورش با رسيدن جامعه جهانی با ايران به يک توافق بر سر برنامه هسته‌ای ايران مخالف نيست اما بايد، يک توافق جدی و کامل باشد.

موشه يعلون اين نظر اسرائيل را تکرار کرد که قصد ايران يقيناً توليد بمب اتمی است.

وی گفت تا هنگامی که ايرانی‌ها درک نکنند که هيچ راهی جز توقف برنامه اتمی خود ندارند، تحريم‌ها بايد ادامه يابد.

وزير دفاع اسرائيل در ادامه سفر کاری خود در آمريکا قرار است در واشينگتن نيز با سران کنگره و همچنين با همتای آمريکايی خود چاک هيگل ديدار کند.

ژنرال يعلون چند روز پس از سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به آمريکا، به آن کشور رفته است.

نتانياهو در روزهای گذشته تاکيد کرده بود که کشورش به کمتر از برچيدن کامل برنامه اتمی ايران رضايت نخواهد داد.

نخست وزير اسرائيل گفت توافق نبايد «حرف پوچ» باشد و افزود اسرائيل «ساده لوح» نيست؛ او اين اصصلاح و واژگان را به زبان فارسی آموخته بود که آن را در روزهای گذشته در مصاحبه با تلويزيون «بی‌بی‌سی فارسی» بيان کرد.

مواضع اسرائيل در مورد برنامه اتمی ايران و راهکار برای حل اين پرونده، با ديدگاه‌های آمريکا و ساير همپيمانان غربی مغايرت‌هايی دارد و از جمله باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در روزهای گذشته ضمن ابراز تمايل قوی به بهبود مناسبات آمريکا و ايران، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت ارزيابی آمريکا و اسرائيل در مورد زمان رسيدن ايران به توان هسته ای نظامی متفاوت است.

آقای اوباما گفت ارزيابی آمريکا اين است که ايران يکسال يا بيشتر با اين مقطع فاصله دارد؛ اما اسرائيل از ماه‌های آينده به عنوان موعد احتمالی تکميل چرخه اتمی ايران سخن می‌گويد.

آمريکا از برچيدن کامل برنامه هسته‌ای ايران سخنی نگفته است و برخی از ناظران می‌گويند اين احتمال هست که سرانجام با غنی‌سازی سه و نيم درصدی و حتی پنج درصدی، اما به ميزان معينی در سال، از سوی ايران موافقت کند اما نتانياهو خواهان برچيدن کامل برنامه اتمی ايران است.

اين در حالی است که دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه کشورهای ۱+۵ قرار است در روزهای بيست و سوم و بيست و چهارم مهر در ژنو سوييس برگزار شود.

وزارت امور خارجه ايران در روزهای گذشته اعلام کرد، پيشنهاد قبلی ۱+۵ به ايران «به تاريخ پيوسته است» و محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران نيز اين هفته گفت که کشورهای عضو این گروه بايد با پيشنهاد جديدی به ميز مذاکرات بيايند.

اما جان کری وزير خارجه آمريکا روز دوشنبه، پانزدهم مهر، در زمان حضور در اجلاسی در بالی اندونزی، توپ را به زمين ايران انداخت و گفت اين ايران است که بايد با پيشنهاد جديد وارد مذاکرات هفته آينده در ژنو شود.

دولت جديد ايران تاکيد دارد، گام‌هايی که برای اعتماد سازی در برنامه اتمی بر می‌دارد بايد با رفع تحريم‌ها پاسخ بگيرد. محمد جواد ظريف گفت در غير اين صورت، نه اعتماد سازی، که «اعتماد سوزی» می‌شود.

اما موشه يعلون روز دوشنبه در نيويورک به دبيرکل سازمان ملل گفت: «کاهش تحريم‌ها عليه ايران در شرايط فعلی، به حسن روحانی امکان می‌دهد که اقتصاد ايران را بهبود بخشد و همزمان برنامه هسته‌ای کشورش را ادامه دهد».
XS
SM
MD
LG