لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

وعده هیگل به وزیر اسرائیلی در مورد مذاکره اتمی آمریکا با ایران


چاک هیگل (راست) در کنار همتای اسرائیلی خود، موشه یعلون
چاک هیگل (راست) در کنار همتای اسرائیلی خود، موشه یعلون
به گفته سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده،‌ پنتاگون، وزیر دفاع این کشور روز سه‌شنبه، ۱۶ مهرماه، در دیدار با همتای اسرائیلی خود بار دیگر بر تعهد آمریکا به عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه به همتای اسرائیلی خود وعده داده است که آمریکا «با چشمان باز» با جمهوری اسلامی وارد مذاکره شود.

این تکرار گفته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، است که پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی برای اطمینان دادن به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرد که کشورش «با چشمان باز» وارد مذاکره هسته‌ای با جمهوری اسلامی شده و از نزدیک با اسرائیل در این باره مشورت خواهد کرد.

آقای اوباما حتی تا آنجا پیش رفت که در گفته‌های خود بار دیگر تکرار کرد که در برابر تهران، گزینه نظامی نیز هم‌چنان روی میز است.

به گفته جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون، چاک هیگل روز سه‌شنبه گفته است که آمریکا در عین آن که بنا دارد برای یافتن راه حل دیپلماتیک تلاش کند، «چشم خود را به روی چالش‌های پیش روی خود نیز نبسته است».

آقای لیتل در ادامه تاکید کرده است که ایالات متحده «از سیاست قاطعانه خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی» عقب نخواهد نشست.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، که روز سه‌شنبه با همتای آمریکایی خود دیدار کرده است تنها یک هفته پیش از آن به واشینگتن، پایتخت آمریکا، سفر کرده که قرار است نمایندگان جمهوری اسلامی با اعضای گروه ۵+۱ در ژنو، سوئیس، سر میز مذاکره بنشینند.

محمدجواد ظریف‌، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی، وعده داده است که در قالب مذاکرات هفته آینده ژنو با نمایندگان کشورهای غربی به علاوه روسیه و چین یک بسته پیشنهادی جدید ارائه کند.

جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که برنامه اتمی خود را با مقاصد صلح‌آمیز و تنها برای تولید انرژی دنبال می‌کند، اما کشورهای غربی و اسرائیل این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که مقامات تهران در پی دستیابی به سلاح اتمی‌اند.
XS
SM
MD
LG