لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

حمایت مقام‌های پیشین دولت آمریکا از سیاست اوباما در قبال ایران


چندین تن از سفرای پیشین ایالات متحده و شخصیت‌های فعلی ارشد نظامی این کشور از هر دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه طی نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از سیاستی که وی در قبال ایران در پیش گرفته اعلام حمایت کرده و رویکرد او در این زمینه را ستودند.

این نامه که متن آن در وب‌سایت نشریه گاردین نیز به چاپ رسیده روز هفتم اکتبر به آقای اوباما ارسال شده و در میان امضاکنندگان آن نام ۲۲ تن ازجمله تعداد زیادی از سفرای پیشین آمریکا در سراسر خاورمیانه و همچنین کارشناسان فعلی سیاست خارجه آمریکا به چشم می‌خورد.

در این نامه آمده‌ است که «ما تصمیم شما مبنی بر پیگیری مجدانه روش دیپلماسی برای دستیابی به توافق با ایران را می‌ستاییم. به‌ویژه حال که از قرائن موجود برمی‌آید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواهان شفاف‌سازی بیشتر و ایجاد محدودیت‌های مورد پذیرش در سطح بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است.»

این نامه می‌افزاید: «اینک مرحله دشوار کار دیپلماتیک آغاز شده است. دهه‌ها بی‌اعتمادی و فقدان تماس میان دو کشور امر دستیابی به توافق در زمینه هسته‌ای را پیچیده می‌سازد، توافقی که تضمین‌کننده استفاده صرفاً صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای ایران باشد.»

در بخش دیگری از نامه این چهره‌های سیاسی و نظامی آمریکایی آمده‌ است: «بدون شک شما در مسیر تعامل با ایران با مخالفت‌هایی نیز مواجه خواهید بود.»

امضاکنندگان این نامه «همت» اوباما در رویکردش در قبال ایران را ستوده و تعهد کرده‌اند که برای «تنویر افکار عمومی» در مورد این رویکرد به وی کمک کنند.

در پایان نامه نیز آمده‌ است که «در پرتو ابتکار عملی که دولت ایران از خود نشان داده و این نیز تا اندازه‌ای نتیجه سیاست‌های پیشین شماست اقدام دیپلماتیک را در این برهه از زمان روش درست ادامه کار می‌دانیم».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز سوم مهرماه در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» بر حل سریع مسئله اتمی ایران تاکید کرد و گفت که انتخاب ایران برای حل این موضوع، زمانی بین سه تا شش ماه است.

باراک اوباما نیز در واکنش به رویکرد تازه ایران گفته‌ است که کشورش «با چشمان باز» وارد مذاکره هسته‌ای با جمهوری اسلامی می‌شود و از نزدیک با اسرائیل نیز در این باره مشورت خواهد کرد، اما تأکید کرده که گزینه اقدام نظامی علیه ایران نیز هم‌چنان روی میز خواهد بود.

باراک اوباما همچنین در زمانی که حسن روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به‌ سر می‌برد در تماسی تلفنی با او مسئله برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

آقای اوباما به تازگی اما گفته است که برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

وی همچنین تصریح کرده است که جامعه بین‌الملل باید جدی بودن حسن روحانی را بیازماید و ببیند که آیا او در خصوص حل برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی جدی است یا نه.

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ نیز برگزار شد که در جریان آن وزرای امور خارجه ایران و آمریکا پس از ۳۳ سال دیدار کردند که این هم تحول دیگری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شد.

اقدامات حسن روحانی برای نزدیک شدن به حل و فصل مناقشه هسته‌ای با انتقادهایی در داخل ایران و همچنین ابراز بی‌اعتمادی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و هم‌پیمانان نزدیک او در کنگره آمریکا روبه‌رو شده‌ است.

آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آنها از وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند، اما جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده که این برنامه را صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز پیش می‌برد.
XS
SM
MD
LG