لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۰

اوباما: ايران تا ساخت سلاح هسته‌ای يک‌سال يا بيشتر فاصله دارد


باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا گفته است که برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا نشان می‌دهد که ايران يک سال يا بيشتر تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

باراک اوباما در گفت وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس و در پاسخ به پرسشی در خصوص تخمين های اطلاعاتی درباره فاصله ایران تا دستيابی به سلاح هسته ای گفته است: برآوردهای ما همچنان اين است که (ايران با ساخت سلاح هسته ای) يک سال يا بيشتر فاصله دارد، در حقيقت تخمين ما (در اين باره) محافطه کارانه تر از براوردهای سرويس های اطلاعاتی اسرائيلی است.

باراک اوباما در این گفت وگو که روز شنبه ۱۳ مهرماه منتشر شده، تصريح کرده است که جامعه بين المللی می بايست جدی بودن حسن روحانی،‌ رييس جمهوری ايران بيازمايد و ببيند که آيا او در خصوص حل برنامه هسته‌ای ايران از طريق ديپلماسی جدی است يا نه.

رييس‌جمهوری آمريکا گفته است، با اين‌حال واشينگتن به يک «معامله بد» با تهران تن نخواهد داد.

طی دو هفته اخیر تحولات بسيار مهمی در روابط تيره آمریکا و ایران ظرف ۳۴ سال گذشته رخ داده است. در جریان نخستین سفر رییس دولت یازدهم به نیویورک و حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، حسن روحانی در روز جمعه پنجم مهرماه با باراک اوباما به صورت تلفنی و به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کرد.

پیش از آن و در روز پنجشنبه نیز جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در حاشیه نشست گروه ۱+۵ در نیویورک دیدار کردند.

حسن روحانی در جریان سفر خود به نیویورک گفته بود که تهران مايل است تا پرونده اتمی ایران را ظرف سه تا شش ماه حل و فصل کند و به موازات آن بايد تحريم‌های بين المللی عليه تهران برداشته شود.

این در حالی است که روز شنبه ۱۳ مهر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نخستین واکنش خود به رویکرد دیپلماتیک دولت یازدهم در نیویورک گفت که از اقدامات دولت ایران در سفر نیویورک حمایت می‌کند، اما برخی از این اقدامات هم «به‌جا نبود».

وی همچنین گفته است:« ما دولت آمريکا را غيرقابل اعتماد،خودبرتربين، غيرمنطقی و عهدشکن می دانیم.»
XS
SM
MD
LG