لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

واکنش خامنه‌ای به سفر نیویورک: برخی اتفاقات به‌جا نبود


علی خامنه‌ای در مراسم اهدای سردوشی به افسران در روز شنبه
علی خامنه‌ای در مراسم اهدای سردوشی به افسران در روز شنبه
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که از اقدامات دیپلماتیک مقامات دولت ایران در سفر نیویورک در هفته گذشته حمایت می‌کند، اما برخی از این اقدامات هم «به‌جا نبود».

این نخستین اظهار نظر علنی آقای خامنه‌ای درباره تحولات اخیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که به دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مکالمه تلفنی روسای جمهور دو کشور پس از چندین دهه اختلاف انجامید.

آیت‌الله خامنه‌ای روز شنبه، ۱۳ مهر، در جمع تعدادی از فرماندهان و دانشجویان دانشگاه‌های ارتش گفت: «ما از تحرك ديپلماسی دولت حمايت مي‌كنيم و به تلاش ديپلماسی اهميت می‌دهيم... البته برخی [اتفاقات] که در سفر نيويورک پيش آمد به نظر ما به‌جا نبود.»

با این حال رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود اشاره نکرده است که کدام یک از اتفاقات مربوط به هیئت ایرانی در نیویورک «به‌جا» نبوده است.

پیش از این مکالمه تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با انتقاد محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، و نیز حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه تندروی کیهان، مواجه شده بود، دو چهره‌ای که منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند.

آقای جعفری از این مکالمه به عنوان یک «اشتباه تاکتیکی» نام برده که «قابل تصحیح و جبران» است و آقای شریعتمداری هم آن را «زشت و پلشت» توصیف کرده است.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود تاکید می‌کند که به «هیئت دیپلماسی دولت خدمتگزار خوش‌بین است» و این آمریکایی‌ها هستند که او نسبت به آنها «بدبین» است.

وی همچنین از دولت آمریکا به عنوان دولتی «غيرقابل اعتماد، خودبرتربين و عهدشكن» نام می‌برد که «در تصرف شبكه صهيونيسم بين‌المللی است و به‌ خاطر صهيونيست‌ها مجبور است با رژيم غاصب مماشات كند و نرمش نشان دهد».

باراک اوباما پس از مکالمه تلفنی با حسن روحانی دیداری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، داشت که در آن تاکید کرد گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است، اگرچه امید دارد مناقشه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی حل و فصل شود.

رئیس جمهوری آمریکا جان کری، وزیر امور خارجه دولت خود، را مامور حل مناقشه هسته‌ای ایران کرده و آقای کری نیز اطمینان داده است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند در طول کمتر از شش ماه صورت بگیرد، اما پیش از آن لازم است که ایران در عمل ثابت کند برنامه اتمی آن مقاصد نظامی ندارد.

در همین حال بنیامین نتانیاهو نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار ادامه تهدیدات نظامی علیه ایران شده و گفت که جامعه جهانی نباید سخنان حسن روحانی درباره برنامه اتمی ایران را باور کند.

اکنون علی خامنه‌ای در واکنش به این سخنان می‌گوید: «ما تهديدهای مكرر و مشمئزکننده دشمنان ملت ايران را می‌شنويم و پاسخ ما به هر گونه شرارتی عليه ملت ايران پاسخی جدی و سخت خواهد بود.»

رهبر جمهوری اسلامی در آستانه سفر مقامات دولت ایران به نیویورک از ضرورت «دیپلماسی لبخند» و «نرمش قهرمانانه» در دیپلماسی سخن گفته بود که، به باور تحلیل‌گران، این سخنان زمینه دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا را فراهم کرد.
XS
SM
MD
LG