لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

«اکثريت مردم آمریکا خواستار افزايش روابط ايران و آمريکا هستند»


نظر سنجی ای تازه در آمريکا نشان می دهد که اکثريت مردم آن کشور خواستار پيشبرد ديپلماسی و افزايش روابط ايران و آمريکا هستند. تمايلی که از منظر افراد شرکت کننده در اين نظر سنجی برای پيشگيری ايران از دستيابی به سلاح اتمی ابراز شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00
لینک مستقیم

نظر سنجی اخير توسط شبکه خبری سی ان ان با همکاری او آر سی (‌يک کمپانی بين المللی در زمينه تحقيقات) انجام شده است. همکاری اين دو، مصاحبه تلفنی با بيش از ۸۰۰ آمريکاييست که بين روزهای ۲۷ تا ۲۹ سپتامبر (‌ پنجم تا هفتم مهرماه) انجام شده است. آنطور که سی ان ان در وبسايت خود نوشته، سه چهارم آمريکايی ها ( ۷۶ درصد آنها) با ارتباط ديپلماتيک دو کشور ايران و آمريکا برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی موافقند.

آنطور که مدير بخش نظر سنجی سی ان ان گفته است، از ميان موافقان گفتگوی مستقيم با ايران در اين نظر سنجی ۸۷ درصد دمکرات و ۶۸ درصد جمهوری خواه بوده اند. اگرچه او افزوده است که اين ارقام موضوع تازه ای نيست و در سال ۲۰۰۹ ميلادی ( بيش از ۴ سال پيش )‌ هم نتايج مشابهی در نظر سنجی به دست آمده بود.

البته نظر سنجی های ديگری هم در اين روزها که موضوع احتمال برقراری رابطه ايران و آمريکا پررنگ شده،‌ انجام شده است. تازه ترين نظرسنجی «گالوپ» در اينباره حاکی است که ۸۳ درصد آمريکايی‌ها همچنان ايران را «دشمن» يا کشوری «غير دوست» می‌دانند. بر اساس نظرسنجی اين موسسه آمريکايی که روز سوم مهرماه منتشر شد، ۴۵ درصد آمريکايی‌ها ايران را «دشمن» اين کشور می‌دانند و ۳۸ درصد نيز معتقدند که ايران کشوری «غيردوست» است. در عين حال ۱۰ درصد معتقدند که ايران «دوست» يا «هم‌پيمان» آمريکا است. هشت درصد نيز نظری در اين خصوص ارائه نکرده‌اند. نظرسنجی اخير گالوپ بر اساس تماس تلفنی با بيش از هزار آمريکايی در تمامی ايالات آمريکا و شهر واشينگتن، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهريورماه صورت گرفته بود.

اين نظرسنجی ها در حالی انجام می شود که دو ملت ايران و آمريکا اين روزها و پس از حضور رييس جمهوری ايران، حسن روحانی در نيويورک، شاهد تحولاتی در زمينه احتمال برقراری روابط ميان دو دولتشان هستند.

در ساعات پايانی سفر حسن روحانی، تماسی تلفنی بين او و باراک اوباما همتای آمريکايی اش برقرار شد. تماسی که به گفته خود اوباما از سال ۱۹۷۹ ميلادی و وقوع انقلاب بهمن ۵۷،‌ رخ نداده بود. اگرچه که مقام های دو کشور همواره تاکيد کرده اند که مسير برای عادی سازی روابط بسيار پيچيده و سخت است. در تازه ترين اظهار نظر در اينباره محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در نوشته ای در حساب فيس بوکی خود از نيويورک نوشت که رخدادهای يک هفته گذشته در نيويورک، از جمله ديدار خود او با همتای آمريکايی اش تنها آغاز يک مسير دشوار و پر فراز و نشيب بوده است.
XS
SM
MD
LG