لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

بهترين و بدترين کشورها در سال ۲۰۱۳ از نظر شاخص رفاه جهانی


موسسه «لگاتوم» فهرستی از بهترين و بدترين کشورهای جهان را در سال ۲۰۱۳ از نظر شاخص رفاه اجتماعی منتشر کرده است که بر اساس آن، نروژ در رتبه اول بهترين کشور جهان قرار دارد. رتبه ايران در اين فهرست ۱۰۱ است.

اين موسسه ۱۴۲ کشور جهان را از نظر ثروت، بهداشت و خوشبختی ارزيابی کرده است که کشور نروژ در ۲۰۱۳ برای پنجمين سال متوالی در رده اول قرار دارد. سوئيس، کانادا، سوئد و نيوزيلند نيز در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

نروژ اندکی بیش از پنج میلیون نفر جمعيت دارد و ميزان ثروت اين کشور در صندوق ذخيره ارزی آن که از محل فروش نفت و گاز تامين شده، بيش از ۴۰۰ ميليارد دلار است.

بر اساس گزارش اين موسسه، ايالات متحده آمريکا در رده يازدهم اين فهرست است. آمريکا در زمينه شاخص درمان رتبه دوم، آموزش پنجم و اقتصاد بيست و چهارم است.

لگاتوم که مقر آن در لندن است در اين زمينه پژوهش می‌کند که چگونه می‌توان جهان را جايی بهتر برای زندگی ساخت. نتيجه تحقيق لگاتوم در سال ۲۰۱۳ در برگيرنده ۹۶ درصد جمعيت جهان و ۹۹ درصد توليد ناخالص داخلی کشورهاست.

۳۰ کشور اين فهرست در رده بالا، ۴۱ کشور در رده متوسط به بالا، ۴۱ کشور متوسط به پايين و ۳۰ کشور نيز در رده بسيار پايين قرار گرفته‌اند.

جف گدمين، مدير موسسه لگاتوم در اين زمينه گفته است که در پنج سال گذشته، «جهان شاهد رشد پيوسته در زمينه کاميابی بوده است که در آن، شهروندان بسياری از کشورها بهبود اوضاع مالی خود را حس کرده‌اند».

لگاتوم اين بهبود را در موضوعات کارآفرينی، بهداشت و آموزش مشاهده کرده است.
در اين فهرست برخی از کشورهای اتحاد جماهير شوروی سابق شاهد بهبود نسبی در اوضاع خود بوده‌اند، به طوری که هم اکنون قزاقستان در رتبه ۴۷، بلاروس ۵۸، روسيه ۶۱، ازبکستان ۶۳ و اوکراين در رتبه ۶۴ قرار گرفته‌اند.

ايران در اين فهرست رتبه ۱۰۱ را به خود اختصاص داده است که برگرفته از ميانگين امتيازات آن در زمينه‌های اقتصادی، شيوه حکومتداری، کارآفرينی، آموزش، بهداشت، امنيت و آسايش، آزادی فردی و سرمايه اجتماعی است.

بيشترين امتيازات منفی ايران در زمينه شيوه حکومتداری، امنيت و آسايش، آزادی فردی و سرمايه اجتماعی بوده که به ترتيب در رده‌های ۱۲۰، ۱۲۳، ۱۲۶ و ۱۲۰ بوده‌اند.
ايران در فهرست سال ۲۰۱۲ لگاتوم در رتبه ۱۰۲ قرار داشت و اين در حالی است که در سال ۲۰۱۰ در رتبه ۹۲ و ۲۰۱۱ در رده ۹۷ قرار گرفته بود.

تنها کشور خاورميانه که در اين فهرست بهترين رتبه را به خود اختصاص داده، امارات متحده عربی است که در رده ۲۸ قرار گرفته است. کويت (۳۳)، اسرائيل (۳۹) و عربستان (۵۰) رده‌های بعدی هستند.

نکته جالب اين است که از ۱۵ کشور دارای آزادی فردی ضعيف، هشت کشور آن در خاورميانه و شمال آفريقا قرار دارند که دليل عمده آن به قرائت‌های بنيادگرايانه از اسلام در اين کشورها و نقض حقوق زنان باز می‌گردد.

بدترين کشور جهان در زمينه شاخص رفاه جهان، چاد در آفريقا است که در رده ۱۴۲ قرار دارد و بعد از آن، جمهوری آفريقای مرکزی، کنگو، افغانستان و بروندی هستند.
XS
SM
MD
LG