لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

ظریف: حق غنی‌سازی ایران را غیرقابل مذاکره می‌دانیم


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
در حالی که رئیس‌جمهوری فرانسه روز یک‌شنبه ۲۶ آبان توقف غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم در ایران را به عنوان یکی از شروط حمایت آن کشور از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته‌است که: «ما حق غنی‌سازی ایران را غیرقابل مذاکره می‌دانیم.»

آقای ظریف که ریاست تیم مذاکراتی ایران با ۱+۵ را برعهده دارد طی مصاحبه‌هایی که طی روزهای شنبه و یک‌شنبه با خبرگزاری ایسنا داشت افزود که: «ما در مذاکرات با ۱+۵ نشنیدیم که کسی خواهان توقف غنی‌سازی باشد. این موضوع در مرحله اول به صورت کلی درخواست هیچ طرفی نیست.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه یک‌شنبه پس از نخستین دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، چهار شرط را برای توافق هسته‌ای با ایران مطرح کرد و گفت، با رعایت این چهار شرط، فرانسه از دستیابی به تفاهم حمایت می‌کند.

آقای اولاند در نشست خبری مشترک با نتانیاهو گفت غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم ایران باید متوقف شود؛ تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران زیر کنترل بین‌المللی قرار گیرد؛ ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران کاهش یابد؛ و تاسیسات آب سنگین اراک متوقف شود.

روز یک‌شنبه اما، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ادامه سخنانش گفت: «حق غنی‌سازی ایران نیازی به به‌رسمیت شناخته شدن ندارد، زیرا حقی است که بر اساس ان. پی. تی غیر قابل انفکاک است. آن‌چه که ما توقع داریم، احترام به اجزای این حق ایران است.»

وی در ادامه با ذکر این‌که «تعلیق کلی غنی‌سازی حتما خط قرمز ما است و ما وارد این خط قرمز نخواهیم شد» گفت: «ضرورت دارد آن‌ها حق ما را محترم بشمرند و تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد کرده‌اند را بردارند. ما در این مسیر حرکت می‌کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «ما به مرحله بسیار حساسی از مذاکرات رسیده‌ایم و نمی‌خواهیم در این مرحله وارد بیان جزئیات شویم. به طور رسمی اعلام کرده‌ایم که غنی‌سازی حتما باید در هر چارچوبی که توافق می‌کنیم وجود داشته باشد؛ اما چگونه، به چه نحو و در کجا انجام شود موضوعاتی است که درباره آن در حال مذاکره هستیم.»

وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو اظهار داشت که: «همه اقداماتی که در مرحله اول از سوی همه طرف‌ها انجام می‌شود اگر به نتیجه مطلوب نرسد، قابل بازگشت است» و افزود: «دلیلی نمی‌بینم به جدیت طرف‌ها در مکتوب کردن موضوعات به توافق رسیده بدبین باشم.»

گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان آخرین دور از مذاکرات خود با ایران را ۱۸ آبان‌ماه بدون نتیجه مشخصی پایان داد و طرفین اعلام کرده‌اند که دور بعدی این مذاکرات در ۲۹ آبان‌ماه، ۲۰ نوامبر، برگزار خواهد شد.

علاءالدین بروجردی: از اهرم خرید خودرو علیه فرانسه استفاده کنیم

موضع‌گیری فرانسه در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران در ژنو که باعث کند شدن روند دست‌یابی به توافق شد واکنش‌های تندی را در رسانه‌های ایران دربر داشت و این واکنش‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

آخرین نمونه از این واکنش​ها مربوط به علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که به نوشته «خبرآن‌لاین» در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر از «اهرم​های ایران» برای فشار به فرانسه سخن گفت.

وی در این گفت‌وگو اظهار داشته‌است: «منطق حکم می‌کند در واکنش به موضع‌گیری فرانسه حتما ما هم عکس‌العمل نشان بدهیم و از اهرم‌های فشار خودمان همانند "خرید خودرو" استفاده کنیم، منافع ملی ما این طور حکم می‌کند و در دنیا این امر متداول است. امروز در شرایطی هستیم که کشورهای نقطه مقابل ما ناگزیر هستند که واقعیت‌های امروز جمهوری اسلامی را بپذیرند.»
XS
SM
MD
LG