لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

ظریف: یک فرصت تاریخی برای تغییر مسیر بوجود آمده است


محمدجواد ظریف در ایتالیا
محمدجواد ظریف در ایتالیا
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، یک روز به آغاز سومین دور از مذاکرات ژنو در پیامی ویدیویی اظهار داشت که یک «فرصت تاریخی برای تغییر» به وجود آمده است.

ظریف، در کلیپی که در سایت فیلترشده یوتیوب به زبان انگیسی منتشر کرده، می‌گوید که ایران به به دنبال پیوستن به باشگاه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نیست و این انرژی را برای «تنوع در اقتصاد» کشور می‌‌خواهد.

قرار است سومین دور از مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه در شهر ژنو با گروه ۱+۵ از سرگرفته شود.

منابع دیپلماتیک پیشتر اعلام کرده بودند که فرانسه با توافقنامه پیشنهادی آمریکا مخالفت کرده و در ساعات آخر طرف‌های مذاکره پس از سه روز از حصول نتیجه بازماندند.

اکنون محمد جواد ظریف، در ویدیویی که منتشر کرده، برنامه هسته‌ای را با «توان تعیین سرنوشت» ایرانی‌ها گره زده و در عین حال گفته است «این به معنای لجبازی یا در نظر نگرفتن نقطه نظرات دیگران نیست».

وزیر خارجه ایران می‌گوید: «برای ما ایرانی‌ها انرژی هسته‌ای پیوستن به یک باشگاه یا تهدیدآفرینی برای دیگران نیست. انرژی هسته‌ای یک جهش، یک حرکت به سوی تعیین سرنوشت خویش است، به جای اینکه به دیگران اجازه دهیم برای ما تصمیم بگیرند.»

در حالی که قدرت‌های غربی و برخی از کشورهای همسایه از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، ظریف می‌گوید: «برای ما ایرانی‌ها انرژی هسته‌ای پیوستن به یک باشگاه یا تهدیدآفرینی برای دیگران نیست. انرژی هسته‌ای یک جهش، یک حرکت به سوی تعیین سرنوشت خویش است، به جای اینکه به دیگران اجازه دهیم برای ما تصمیم بگیرند.»

از حدود دو هفته پیش که دور دوم مذاکرات پایان رسید و طرفین اعلام کردند به توافق نزدیک شده‌اند، شمار ی از منتقدان توافق احتمالی در واشینگتن، اسرائیل، برخی کشورهای‌ عربی و در تهران همچنان بر مخالفت خود اصرار دارند. این درحالی است که در گروه ۱+۵ نیز به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها موضع‌ سخت‌تری دارند.

در واشینگتن شماری از قانونگذاران در کنگره در تدارک دور تازه تحریم‌ها علیه ایران هستند و با تخفیف در تحریم‌ها نیز مخالفند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به هرگونه توافق هشدار داده و می‌گوید این توافق امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد.

مقام‌های کشورهای عربی خلیج فارس و از جمله عربستان و امارات در روزهای اخیر با مقام‌های گروه ۱+۵ گفت‌وگو کرده‌ و نگرانی‌های خود را درباره ایران بیان کرده‌اند. در همین حال روزنامه‌‌های این کشورها که دیدگاه‌های حکومتی را بازتاب می‌دهند لحن تندتری نسبت به مذاکرات داشته‌اند.

در تهران هم جریان‌‌هایی که در انتخابات نتواستند به پیروزی برسند، (طیف پایداری) و برخی چهر‌ه‌های اصولگرا و رسانه‌های نزدیک به نهادهای حکومتی به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای همچنان حمله می‌کنند.

محمد جواد ظریف در ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر کرده، با اشاره به انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری می‌گوید: «تابستان گذشته مردم ما تعامل سازنده را به وسیله صندوق‌های رأی انتخاب کردند و از این راه آنها به دنیا یک فرصت تاریخی برای تغییر مسیر دادند. استفاده از این فرصت یگانه نیازمند یک موضع برابر و انتخاب یک مسیر بر پایه احترام متقابل و به رسمیت شناختن عزت همه انسان‌ها و بیش از آن به رسمیت شناختن این واقعیت است که هیچ قدرتی، هرچند مقتدر، نمی‌تواند سرنوشت دیگران را تعیین کند.»

وی که به دعوت همتای ایتالیایی خود به رم سفر کرده بود، شامگاه سه‌شنبه این کشور را به قصد ژنو ترک کرد. پیشتر قرار بود ظریف در خلال مذاکرات معاونان در ژنو، دیدار کوتاهی از ایتالیا داشته باشد که به علت فشرده بودن دور دوم مذاکرات لغو شد.

به گزارش رویترز، ظریف هنگام ترک رم گفت «همه‌گونه امکان» رسیدن به نتیجه فراهم شده و ابراز امیدواری کرد با حسن نیت و اراده سیاسی مسائل حل شود.
XS
SM
MD
LG