لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

اوباما: بايد رویکرد ديپلماتیک در قبال ایران را بيازماييم


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه ۱۶ آذرماه بارديگر با دفاع از توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو گفته است،‌ باید رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران را بیازماییم.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای اوباما که در انجمن «سابان» وابسته به «بروکينگز اينستيو» در واشنيگتن صحبت می کرد، گفته است: توافق ژنو بهترين استراتژی برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح های هسته ای است.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است که توافق ژنو باعث خواهد شد تا پيشرفت برنامه هسته ای ايران برای شش ماه متوقف شود.

وی شانس دستیابی به یک توافق نهایی با ایران را «۵۰-۵۰» خوانده و تاکید کرده است:«باید این (رویکرد) را بیازماییم.»

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است که جامعه بين المللی طی شش ماه آينده در خواهد يافت که آيا مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران را می تواند از طريق ديپلماتيک حل کرد يا نه.

وزيران خارجه ايران و شش قدرت جهانی بامداد روز يکشنبه ۳ آذر در ژنو در خصوص مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی به توافقی دست يافتند.طبق اين توافق در يک دوره زمانی ۶ ماهه، ايران فعاليت های هسته ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم ها نيز کاهش می يابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رييس جمهوری آمريکا با اين حال تصريح کرده است، دستيابی به يک توافق «ايده آل» که بر اساس آن برنامه هسته ای ايران به طور کامل متوقف شده باشد، واقع بينانه نيست.

باراک اوباما گفته است: می توان به يک توافق دست يافت که بر اساس آن تضمين ها و پادمان کافی وجود داشته باشد و اين اطمينان برای جامعه بين المللی حاصل شود که ايران نخواهد توانست بمب اتمی بسازد.

طبق اين گزارش رييس جمهوری آمريکا گفته است: اگر گزينه ای وجود داشته باشد که براساس آن ايران حتی پيج مهره های برنامه هسته ای خود را از بين ببرد و احتمال دستيابی به سلاح هسته ای از بين برود و در همين رابطه توانايی نظامی مرتبط با چنين اقدام نیز از بين برود، من چنين گزينه را انتخاب خواهم کرد.

وی تصريح کرده است: اما من می خواهم مطمئن بشوم که همه اين نکته را متوجه بشوند که چنين گزينه ای در دسترس نيست در نتيجه آنچه که ما بايد انجام دهيم اين است که در اين خصوص با توجه به اين شرايط تصميم بگيريم که بهترين گزینه ای که می توانيم مطمئن شويم که ايران به سلاح هسته ای دست نخواهد يافت چيست؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما در ادامه گفته است: بايد در اين خصوص واقع بين بود و از خود بپرسيم چه چيزی ما را در موقعيت قويتر قرار می دهد تا اين اطمينان را حاصل کنيم که ايران به سلاح هسته ای دست نخواهد يافت.

باراک اوباما با این حال تاکید کرده است که همه گزینه در قبال ایران روی میز خواهد بود.

طبق اين گزارش اظهارات رييس جمهوری آمريکا در واکنش به انتقاد های مقام های اسرائيلی است که می گويند توافق نهايی با ايران، به برچیده شدن کامل برنامه هسته ای اين کشور منجر نخواهد شد.

بنیامین نتانیاهو،‌نخست وزیر اسرائیل، پیشتر توافق گروه !+۵ با ایران را «اشتباه تاریخی» نامیده و گفته بود که آمریکا و قدرت‌های دیگر جهان خود قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده و عملاً «امکان می‌دهند که خطرناک ترین حکومت دنیا به خطرناک ترین سلاح، بمب اتمی، نزدیک شود».

بنیامین نتانیاهو تاکید کرده بود که هیچ کشوری جز اسرائیل و هیچ سیاستمداری جز او و دولتمردانش «عمق خطرات» ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را «به درستی درک نمی‌کنند».

اسرائیل خواستار آن است که در توافق نهایی با ایران خواسته‌هایی مانند برچیدن کامل برنامه اتمی ایران شامل قطع کامل غنی سازی اورانیوم و توقف کامل فعالیت ها در کارخانه آب سنگین اراک گنجانده شوند.
XS
SM
MD
LG