لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

سنا از نهاد اطلاعاتی درباره ایران و توافق ژنو توضیح خواست


جیمز کلَپِر٬ رئیس نهاد دولتی «اطلاعات ملی»
جیمز کلَپِر٬ رئیس نهاد دولتی «اطلاعات ملی»
در حالی که کنگره آمریکا همچنان تحریم‌های جدید علیه ایران را در دست بررسی دارد٬ رهبران دموکرات سه کمیته سنای آمریکا روز جمعه از مقام‌های اطلاعاتی این کشور خواستند تا در جلسه‌ای در مورد میزان همراهی ایران با توافق موقت هسته‌ای توضیح دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ تیم جانسون٬ رئیس کمیته بانکی سنا٬ دایان فاینستاین رئیس کمیته اطلاعاتی و کارل لوین٬ رئیس کمیته خدمات مسلح روز جمعه٬ ۱۵ آذرماه در نامه‌ای به جیمز کلَپِر٬ رئیس نهاد دولتی «اطلاعات ملی»٬ از او خواستند که تا ۲۱ آذرماه در مورد تاثیری که تحریم های تازه علیه ایران بر مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت٬ توضیح دهد.

در این نامه همچنین از مقام‌های اطلاعاتی خواسته شده است تا از ۳۰ام ژانویه٬ برابر با ۱۱ بهمن‌ماه هر ۴۵ روز با حضور در سنا در مورد میزان پایبندی ایران به توافق شش ماهه ژنو گزارش دهند.

در همین خصوص جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا، نیز قرار است ۱۹ آذرماه با حضور در مجلس نمایندگان٬ در مورد توافق هسته‌ای با ایران توضیح دهد.

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه در ژنو به توافق هسته‌ای دست یافتند. بر اساس این توافق موقت در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران و همکاری بیشتر با آژانس٬ غرب نیز متعهد شده است که تحریم‌ها علیه ایران را سبکتر کند.

این توافق در حالی صورت گرفته است که کنگره آمریکا همچنان طرح تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران را کنار نگذاشته است.

با این‌حال باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا و سایر اعضای دولتش از قانون‌گذاران خواسته‌اند تا از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران پرهیز کنند.

دولت آمریکا می‌گوید تصویب تحریم‌های بیشتر می‌تواند وجهه بدی از واشینگتن در برابر ایران و سایر کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای بر جای بگذارد.

از دیگر سو اما شماری از قانون‌گذاران مخالف سبک‌ کردن تحریم‌ها علیه ایران هستند و معتقدند که این تحریم‌ها بود که ایران را به پای میز مذاکره آورد و تحریم‌های بیشتر می‌تواند ایران را برای محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای‌اش تحت فشار قرار دهد.
XS
SM
MD
LG