لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

گفت‌و‌گوی تلفنی ظریف و بان‌ گی‌مون درباره سوریه


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی و دبیرکل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی درباره سوریه گفت‌و‌گو کرده‌اند. ایران می‌گوید دبیرکل سازمان ملل در این تماس بر «ضرورت و اهمیت حضور ایران» در اجلاس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه٬ تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس٬ مارتین نسیرکی٬ سخنگوی بان‌ گی‌مون٬ دبیر کل سازمان ملل٬ روز چهارشنبه٬ ۲۷ آذرماه اعلام کرد که بان گی‌مون و محمدجواد ظریف ۲۶ آذرماه در تماسی تلفنی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کرده و آقای بان ابراز امیدواری کرده است که «ایران بتواند به یافتن راه‌حلی سیاسی برای هرج و مرج سوریه کمک کند».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امورخارجه ایران٬ در این تماس تلفنی بان‌ گی‌مون «بر اعتقاد در مورد ضرورت و اهمیت حضور ایران» در اجلاس ژنو ۲ تاکید کرده است.

در همین زمینه٬ محمدجواد ظریف شامگاه ۲۶ آذرماه در گفت‌و‌گویی با سیمای جمهوری اسلامی گفت: «چند ساعت پیش دبیرکل سازمان ملل متحد با من تماس گرفت و گفت ما معتقدیم در برنامه آینده سوریه حضور ایران در ژنو ۲ ضروری است٬ البته هنوز مذاکرات ادامه دارد٬ اما دنیا به این قناعت رسیده که بدون حضور ایران موضوع افغانستان قابل حل نبود و موضع سوریه قابل حل نیست.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در مورد تاکید بان گی‌مون به حضور ایران در این نشست اشاره‌ای نکرده و ایتارتاس گزارش می‌کند که حضور ایران در اجلاس ژنو ۲ هنوز قطعی نیست.

با این‌حال بان‌ گی‌مون به همراه اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه تا کنون بارها بر نقش حائز اهمیت ایران٬ از متحدان اصلی حکومت بشار اسد٬ برای حل بحران سوریه تاکید کرده‌اند.

در همین زمینه سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه ۲۷ آذرماه در گفت‌و‌گو با ایتارتاس اظهار کرده است که ایران می‌تواند تاثیر مثبتی در شرایط سوریه داشته باشد.

آقای لاوروف که کشورش همچون ایران از حامیان حکومت سوریه است٬ گفته است: «فکر می‌کنم بسیار مهم است که ایران به کنفرانس ژنو ۲ دعوت شود… اگر می‌خواهیم این کنفرانس با موفقیت برگزار شود٬ باید تمامی کسانی که می‌توانند بر شرایط سوریه تاثیر بگذارند٬ در آن حضور پیدا کنند.»

به گفته سازمان ملل کنفرانس صلح موسوم به «ژنو ۲» دوم بهمن ماه در سوئیس برپا می‌شود.‬ هدف از این نشست که قرار است با حضور ده‌ها تن از وزرای خارجه کشورهای مختلف و نمایندگانی از سوی حکومت سوریه و مخالفانش برگزار شود٬ پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از طریق پیگیری راهکاری سیاسی است.

پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که کمیته برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه که به «ژنو ۲» شهرت یافته است، بیش از ۳۰ کشور از جمله ایران و عربستان سعودی را برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG