لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

تفهیم اتهام ۱۶ نفر از بازداشت‌شدگان پرونده فساد مالی ترکیه


پلیس ضدشورش ترکیه مقابل دادگاه استانبول
پلیس ضدشورش ترکیه مقابل دادگاه استانبول
پرونده جنجالی فساد مالی و پولشویی در ترکیه با متهم شناخته شدن ۱۶ نفر، از جمله پسران دو تن از وزرای کابینه رجب طیب اردوغان، روز شنبه، ۳۰ آذر، وارد مرحله جدیدی شد.

در همین حال آقای اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، با طرح این ادعا که برخی از سفرای خارجی در زمینه‌چینی برای عملیات بازداشت افراد نزدیک به دولت او نقش داشته‌اند، آنها را تهدید به اخراج از خاک ترکیه کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از آخرین تحولات این پرونده نوشته است که دادگاه ترکیه روز شنبه دستور آزادی ۳۳ نفر از بازداشت‌شدگان را صادر کرد که در میان آنان نام فرزند وزیر شهرسازی این کشور و مصطفی دمیر، شهردار منطقه فاتیح استانبول، به‌چشم می‌خورد.

اما همچنان ۲۴ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان در زندان هستند که از این میان ۱۶ نفر تفهیم اتهام شده‌اند. ‌

این گزارش می‌گوید که سلیمان اصلان، مدیرعامل بانک دولتی هالک، نیز جزء کسانی قرار دارد که تفهیم اتهام شده‌اند و در زندان به‌ سر می‌برند.

هالک بانک ترکیه در اوج تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی، مسئول نقل و انتقالات مالی بخشی از پول نفت صادراتی ایران به هند بود که تحریم‌ها اجازه تسویه آنها را نمی‌داد.

بازداشت رضا ضراب، تاجر میلیاردر ایرانی، نیز ارتباط این پرونده با ایران را پررنگ‌تر می‌سازد، به‌ طوری که رسانه‌های ترکی از نقش او در انتقال غیرقانونی حدود ۳۵ میلیارد یورو از ایران به ترکیه خبر داده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه حریت نوشت، اتهام آقای ضراب تطمیع مقامات دولتی ترکیه و پرداخت رشوه به آنان عنوان شده است، اقدامی که به منظور چشم‌پوشی این مقامات از فروش غیرقانونی طلا به ایران از طریق هالک بانک انجام می‌شد.

این خبرگزاری می‌نویسد که هالک بانک پیش از این هدف حملات برخی محافل در ایالات متحده قرار داشت که آن را متهم به نقل و انتقال غیرقانونی پول به ایران می‌کردند، در حالی که مسئولان بانک چنین اتهامی را نمی‌پذیرفتند.

تهدید اردوغان به اخراج برخی از سفرای خارجی

اما حوادث اخیر ترکیه واکنش‌های شدید رجب طیب اردوغان را هم در پی داشته است که شاهد بازداشت برخی از افراد نزدیک به دولت خود بوده است.

آقای اردوغان که این بازداشت‌ها را «عملیاتی کثیف» علیه دولت خود توصیف کرده روز شنبه برخی از سفرای خارجی را به ارتباط با ماجرا متهم کرد و هشدار داد که آنها را از خاک ترکیه اخراج خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «برخی از سفرا در این عملیات‌های تحریک‌کننده نقش داشته‌اند... سرتان به کار خودتان باشد. ما مجبور نیستیم که شما را در کشورمان نگه داریم.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این تهدیدها به نوعی متوجه فرانسیس ریکاردون، سفیر آمریکا در ترکیه است که برخی رسانه‌های حامی دولت نقل می‌کنند به سفرای اتحادیه اروپا گفته است که واشینگتن نسبت به ارتباط هالک بانک با ایران هشدار داده است.

سفارت آمریکا در ترکیه اما اتهام نقش داشتن در بازداشت‌های اخیر را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG